Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSandvik Tveitnes, Marianne
dc.contributor.authorVatland, Line
dc.date.accessioned2019-08-09T13:30:24Z
dc.date.available2019-08-09T13:30:24Z
dc.date.issued2018-12-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2607797
dc.descriptionMaster thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractBarns juridiske rett til spesialpedagogisk hjelp ble i august 2016 flyttet fra Opplæringsloven (1998) til Lov om barnehager. Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) fikk samtidig et utvidet mandat, ettersom de nå også skulle bistå barnehager med kompetanse og organisasjonsutvikling for å tilrettelegge barnehagetilbudet for barn med særlige behov. Undersøkelser utført av Cameron, Kovac og Tveit (2011) viser til at definisjonen av systemarbeid og forståelsen av PPTs bistand i systemarbeid ikke er tilstrekkelig nok klarlagt. Undersøkelsen viser også at alt for mange individsaker hindrer prioriteringen av systemsaker (Cameron et al., 2011). Lov om barnehager §19c, andre ledd sier at: «Den pedagogisk-psykologiske tjenesten skal bistå barnehagen i arbeidet med kompetanse og organisasjonsutvikling for å tilrettelegge barnehagetilbudet for barn med særlige behov» (Barnehageloven, 2005). Denne masterstudien er en casestudie som undersøker hvordan et PP-kontor og en barnehage forstår mandatet i Barnehagelovens §19c, andre ledd og hvordan de opplever mandatet i praksis. Problemstillingen for masterstudien er: Hvordan forstår ansatte i PPT og barnehage mandatet i Barnehagelovens §19c, andre ledd som sier at PPT skal bistå barnehager med kompetanse og organisasjonsutvikling for å tilrettelegge barnehagetilbudet for barn med særlige behov? Og hvordan opplever de at mandatet gjennomføres i praksis? Studien har et kvalitativt forskningsdesign og fokusgruppeintervju er blitt brukt som metode. Det er gjennomført to fokusgruppeintervju. Ett intervju med PP-rådgivere på ett PP-kontor og ett intervju med ledergruppen i en barnehage. Barnehagen hadde tilhørighet i samme kommune som PP-kontoret. Hensikten med studien var å undersøke hvordan mandatet i Barnehagelovens §19c, andre ledd ble forstått. Samtidig ønsket jeg å undersøke hvordan PP-rådgiverne og ledergruppen i barnehagen opplevde PPTs bistand i praksis. Ved å belyse PP-rådgivernes og barnehageledelsens forståelse og erfaring med systemarbeid og sammenlikne deres opplevelser av mandatet kan denne masteroppgaven være med på å bidra til felles refleksjon for hva det innebærer at PPT nå skal bistå barnehager med kompetanse og organisasjonsutvikling. Studiens resultater peker på at det er uklarheter i hva mandatet i Barnehagelovens §19c, andre ledd innebærer. Det er gjort organisatoriske endringer ved at det er opprettet faste kontaktpunkter mellom PPT og barnehage. Det er imidlertid usikkert om disse kontaktpunktene blir brukt til å bistå barnehagene med kompetanse og organisasjonsutvikling. Det kommer også frem at barnehagen ønsker hyppigere kontakt enn hva det er per i dag, noe som også PPT i utgangspunktet ønsker. Kapasitetsutfordringer i PPT blir pekt på som barriere for å kunne bistå barnehager i kompetanse og organisasjonsutviklingen i den grad som er ønsket.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;
dc.subjectPPTnb_NO
dc.subjectPP-tjenestennb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectpedagogisk psykologisk tjenestenb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectsystemarbeidnb_NO
dc.subjectkompetanse og organisasjonsutviklingnb_NO
dc.subjectsærlige behovnb_NO
dc.titlePedagogisk psykologisk tjenestes bistand med kompetanse og organisasjonsutvikling i barnehagen; En casestudie.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber1-103nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel