• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • UiS Business school
  • Studentoppgaver (Business)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • UiS Business school
  • Studentoppgaver (Business)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utvikling av datterselskap - grad av synergi versus autonomi

Terjesen, Jens Christian
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (2.486Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2619826
Date
2019-05-29
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (Business) [255]
Abstract
Masteroppgaven er et case-studie innenfor fagfeltet strategi og omhandler utvikling av selskaper i en selskapsgruppe. Målet med oppgaven er å bidra til økt verdiskaping gjennom sterkere synergi realisering med en fordelaktig balanse med hensyn til autonomi hos selskapene. En ønsker å undersøke synergimuligheter som vil gi tydelig bidrag til lønnsom forretningsvekst. Selskapene i gruppen operer i stor grad selvstendig med et lokalt eierskap og nærhet til sin kundekrets.

Oppgaven er en empiri studie av FLOW Group. Detter er en virksomhet med flere selskaper innenfor teknisk infrastruktur tjenester for bedriftsmarkedet som inkluderer fagene: VVS, klima og elektro. Studien baserer seg på forretningsstrategi teori og er i stor grad basert på «Multi Business Synergy» modell beskrevet av Bob de Wit og Ron Meyer. Videre er empiri innhentet fra gruppeledelse og tre av gruppens selskaper. Dette er utført ved å benytte en kvalitativ metode der intervjue er holdt på respondentenes lokale arbeidsplass. Innhentet data vurderes som meget interessant og er videre undersøkt for å søke svar på oppgavens problemstillinger. Studien inneholder hovedkapitlene teori, metode, empiri, analyse med drøftelse og konklusjon. I konklusjonen oppsummeres studien med sin besvarelse som også foreslår formålstjenlig videre undersøkelser.

Dette case-studie vurderes til å være relevant også for andre selskapsgrupper, selskap med flere forretningsenheter og konsern. «Datterselskap» er valgt som betegnelse i tittelen, men er i denne sammenheng gyldig for alle selskap i gruppen FLOW Group.
Description
Executive Master’s thesis in Business Administration
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-HH/2019;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit