Hvordan analyseres og verdivurderes norske unoterte teknologiselskaper i oljeservicenæringen?
Abstract
For utenforstående virker det ofte som norske unoterte teknologiselskaper innen oljeservicenæringen blir omsatt for enorme summer som ikke står i stil med de begrensede offentlige regnskapstallene. Ettersom disse selskapene utgjør et svært snevert utvalg selskaper er det utfordrende å finne detaljert teori om hvordan slike selskaper blir analysert og verdivurdert. Forskeren i denne studien har derfor valgt følgende problemstilling:
Hvordan analyseres og verdivurderes norske unoterte
teknologiselskaper i oljeservicenæringen?
For å innhente informasjon om temaet vurderte forskeren det nødvendig å innhente denne direkte fra personer med relevant erfaring, og det er derfor anvendt kvalitativ metode og utført fem dybdeintervjuer i studien. Intervjudeltakerne har direkte erfaring med salg og / eller kjøp av norske unoterte teknologiselskaper innen oljeservicenæringen. De har varierende erfaring som eiere av slike selskaper, ansatte i investeringsselskaper eller ansatte hos industrielle aktører som kjøper og selger selskaper. Intervjudeltakerne er beskrevet i kapittel 4.1.2 Planlegging. Funnene fra dybdeintervjuene er beskrevet i kapittel 5 Funn og Analyse og diskutert i kapittel 6 Diskusjon. Ettersom forskeren arbeider som daglig leder i oljeserviceselskapet Perigon AS var det av åpenbar interesse å vurdere selskapets status opp mot funnene i studien. Denne vurderingen er diskutert i kapittel 6.4 Perigons status i forhold til funnene.
I dybdeintervjuene ble tre hovedtemaer undersøkt og funnene er beskrevet og diskutert i egne underkapitler. Det første hovedtemaet handler om at det har stor betydning hvem interessenten er i en analyse- og verdivurderingsprosess. Et investeringsselskap har eksempelvis helt andre incentiver for å kjøpe et selskap enn en industriell aktør. Det andre hovedtemaet handler om at verdivurderingsmetodene som faktisk blir anvendt for analyse og verdivurdering av slike selskaper ikke er de samme som forskeren antok før studien. Det tredje hovedtemaet handler om de fem selskapsspesifikke parameterne som gikk mest igjen i intervjuene, og som dermed blir vurdert som de viktigste for å drive verdien til et norsk unotert teknologiselskap innen oljeservicenæringen opp. Disse parameterne er personene, teknologi, risiko, kundeliste / kommersiell historikk og magefølelse.
Description
Executive Master’s thesis in Business Administration