Organisasjonskultur, etikk og tillit i Dalane Energi
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2619933Utgivelsesdato
2019-05-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (Business) [1124]
Sammendrag
Dalane Energi er et offentlig eid selskap, noe som fører til at lokalbefolkningen er opptatt av hvordan selskapet arbeider og bruker pengene sine. Interessentene har klare forventninger til at selskapet støtter lokalt næringsliv, at de har lav nettleie, få avbrudd i strømleveransen og at de har lave priser på strømproduktet. I tillegg har eierne forventninger til utbytte. For å imøtekomme disse forventningene har selskapet vært nødt til å gjennomføre vesentlige endringer, disse endringene har skapt en del uro og misnøye i organisasjonen. Formålet med denne oppgaven var derfor å se på Dalane Energi sin organisasjonskultur knyttet til etikk og tillit i arbeidsforholdet og hvordan gjennomføring og involvering av ansatte var under endringsprosessen.
Denne oppgaven benytter semi-strukturerte kvalitative intervju for innsamling av data. En slik form for intervju har fleksibilitet og er en god måte for å få frem mer utdypende personlige svar fra respondentene. Intervjuspørsmålene ble laget med bakgrunn i beskrevet teori fra studien til Ardichvili et al. (2009) som identifiserte en modell med fem klynger av egenskaper som kan tilskrives etiske organisasjonskulturer, i tillegg ble det stilt spørsmål til endringsprosess og tillitsforhold. Ifølge Stensaker og Graham (2012) kan store organisatoriske endringer føre til at tillit mellom ulike parter settes på spill. Denne studien viser at tillitsforholdet mellom ledelse og ansatte ble satt på spill i endringsprosessen blant annet på grunn av mangelfull informasjon og involvering. Videre viser studien at ledere i virksomheten ikke alltid har vært gode rollemodeller. Men til tross for disse funnene viser studien at ansatte trives i jobben, de har aldri opplevd å bli mobbet og at de har et godt arbeidsmiljø.
Basert på mine funn mener jeg at virksomheten må jobbe frem en plan for involvering og medvirkning av ansatte i beslutningsprosesser. Ledelsen bør også medvirke til klarhet i forhold til etiske retningslinjer og å fokusere på å styrke tillitsforholdet i organisasjonen.
Beskrivelse
Executive Master’s thesis in Business Administration