Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWestergård, Elsa
dc.contributor.authorGlendrange, Elsebeth
dc.date.accessioned2019-10-15T11:32:58Z
dc.date.available2019-10-15T11:32:58Z
dc.date.issued2019-06-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622237
dc.descriptionMaster's thesis in Special Educationnb_NO
dc.description.abstractGjennom seks pedagoger fra ulike barnehager sitt perspektiv, har målet med dette kvalitative studieprosjektet vært å få innsikt i fenomenet vanskelige foreldresamarbeid i barnehagen. Det er tatt i bruk følgende forskningsspørsmål: - Hvilke samarbeidsrelasjoner med foreldre trekker pedagogene frem som vanskelige? - Vil det å formidle til foreldrene at barnet strever, kunne føre til vansker i foreldresamarbeidet? - Kan økt oppmerksomhet på tidlig innsats ha en innvirkning på foreldresamarbeidet? Prosjektet er forankret i en systemteoretisk forståelsesramme, der betydningen av gode samarbeid strekker seg utover de konkrete møtene mellom pedagogen og foreldrene «her og nå». Som metode for analysen, er det tatt i bruk en temasentrert analytisk tilnærming, som er en av flere tilnærminger innen den kvalitative fenomenologisk og hermeneutisk fortolkende vitenskapsforståelsen. Av ulike samarbeidsrelasjoner som kommer frem som vanskelige, er det særlig samarbeid der det foreligger ulik forståelse mellom pedagogen og foreldrene omkring barns utfordringer, som gjør seg gjeldende. Bekymringen til pedagogene ser ut til å ligge i opplevelsen av å ikke klare ivareta barnets beste omsorgs og utviklingsmuligheter, når det oppstår interesseuoverensstemmelse, der deling av felles mål mellom pedagogen og foreldrene uteblir. Studien indikerer videre at det å formidle til foreldre at barnet strever, kan få betydning for hvordan samarbeidet utvikler seg. Særlig det å formidle bekymring omkring barnets sosiale og emosjonelle utvikling ser ut til å kunne skape ubalanse i samarbeidsrelasjonene. Det kommer dog frem funn som tyder på at eventuelle vansker som kan oppstå, i stor grad beror på pedagogens evne til å skape tillit gjennom relasjonsbygging, kommunikasjon og egen faglig trygghet. Den faglige bevisstheten fra området tidlig innstas som råder i dagens barnehager, ser ut til å føre til et økt antall familier med behov for tettere samarbeid med barnehagen. Ser man dette i sammenheng med de utfordringer som kan oppstå når pedagogen skal formidle og samhandle med foreldre som har barn som strever, kan pedagoger i barnehagen ha behov for å styrke sin egen kontekstkompetanse fra områder som inngår i tidlig innsats, men også fra områder innen kommunikasjon og relasjonsbygging i krevende samarbeidsrelasjoner. Den kollektive kompetansebyggingen i barnehagen bør få en sentral plass i dette arbeidnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectforeldresamarbeidnb_NO
dc.subjectvanskelige foreldresamarbeidnb_NO
dc.subjectbarn som strevernb_NO
dc.subjecttidlig innsatsnb_NO
dc.titleForeldresamarbeid i barnehagen – seks pedagogers perspektiv på vanskelige foreldresamarbeidnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber100nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal