dc.contributor.advisor | Leibinger, Eva | |
dc.contributor.author | Kapstad, Robin | |
dc.date.accessioned | 2019-10-15T13:03:20Z | |
dc.date.available | 2019-10-15T13:03:20Z | |
dc.date.issued | 2019-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2622294 | |
dc.description | Master's thesis in Sports and physical education | nb_NO |
dc.description.abstract | Hensikt: Hensikten med denne kvantitative studien er å undersøke hvilken effekt en skolebasert intervensjon med økt tid til fysisk aktivitet og kroppsøving innenfor skolens rammer har for elevenes selvrapporterte helserelaterte livskvalitet. Problemstillingen er som følger:
Hvilken innvirkning har økt tid til fysisk aktivitet og kroppsøving i skolehverdagen på
ungdomsskoleelevers selvrapporterte helserelaterte livskvalitet?
1. I hvilken grad vil økt tid til fysisk aktivitet og kroppsøving innenfor skolens rammer påvirke
ungdomsskoleelevers helserelaterte livskvalitet?
2. I hvilken grad elevene med svak, tilfredsstillende og god aerob utholdenhet rapporterer endring for
dimensjonen fysisk velvære etter endt intervensjon med økt fysisk aktivitet og kroppsøving i skolen?
Metode: Spørreskjemaet KIDSCREEN-27 ble utfylt av 525 elever (51,24% jenter) fra 6 ulike
ungdomsskoler i alderen 14-15 år. Skolene som klyngeenhet ble tilfeldig trukket for deltakelse i en av intervensjonsmodellene eller i kontrollgruppe. Datainnsamlingen bestod av KIDSCREEN-27 for kartlegging av elevenes subjektive helserelaterte livskvalitet, Andersentest som måler aerob utholdenhet og antropometriske målinger av høyde, vekt og mageomkrets. De statistiske analysene ble analysert i IBM SPSS Statistics 25 ved hjelp av MANCOVA og ANCOVA analyser.
Resultat: Resultatene viste signifikant forskjell mellom elevene i intervensjonsgruppene og kontrollgruppen for dimensjonen fysisk velvære i de to måletidspunktene (p = .033). Gjennom parvis sammenligning kom det frem at det var forskjellen mellom intervensjonsmodell 1 og kontrollgruppen som gav dette utslaget (p = .029). Elevene med tilfredsstillende aerob utholdenhet kunne rapportere om signifikant forbedring i helserelatert livskvalitet for dimensjonen fysisk velvære (p = .008) etter å ha delt mellom intervensjonsgruppene og kontrollgruppen.
Konklusjon: En intervensjonsperiode på 29 uker med økt tid til fysisk aktivitet og kroppsøving i skolen var tilstrekkelig for å vise signifikant endring i dimensjonen fysisk velvære innen selvrapportert helserelatert livskvalitet. Observasjon om signifikant forbedring knyttes til intervensjonsmodell 1, hvor dose og intensitet var i fokus. Det ser også ut til at det er elevene med tilfredsstillende aerob utholdenhet som responderer best av denne type intervensjon med økt fysisk aktivitet og kroppsøving i skolehverdagen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | skoleintervensjon | nb_NO |
dc.subject | fysisk aktivitet | nb_NO |
dc.subject | fysisk form | nb_NO |
dc.subject | aerob utholdenhet | nb_NO |
dc.subject | ungdom | nb_NO |
dc.subject | KIDSCREEN-27 | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | idrett | nb_NO |
dc.subject | kroppsøving | nb_NO |
dc.title | School in Motion - Hvilken innvirkning har økt tid til fysisk aktivitet og kroppsøving i skolehverdagen på ungdomsskoleelevers selvrapporterte helserelaterte livskvalitet | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 80 | nb_NO |