Relasjon mellom fysisk form og skoleprestasjon for elever i 8- 9 trinn. i Rogaland
Master thesis
Submitted version
View/ Open
Date
2019-06-05Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Abstract
Hensikt/ hypoteser: Denne masteroppgaven undersøker i hvilken grad fysisk form påvirker skoleprestasjonen til elever på 8- 9 trinn i Rogaland. Det ble forventet en positiv korrelasjon mellom fysisk form og skoleprestasjon (H1), samt mellom endring i fysisk form og endring i skoleprestasjon (H2).
Metode: Denne masterstudien er bygget på en større studie som har en kvantitativ tilnærming med et intervensjonsbasert eksperimentelt og kontrollert design. Det ble benyttet to intervensjonsmodeller. Utvalget ble valgt gjennom klyngeutvalg, hvor hver skole representerte en klynge. I denne masterstudien er det tatt utgangspunkt i utvalget som en samlet gruppe, ikke delt for intervensjon- og kontrollgruppe. Det var totalt 521 elever som leverte godkjent samtykke, men bare 398 ble inkludert til analyser i denne masterstudien. Utvalget besto av elever på 8- 9 trinn ved ulike ungdomsskoler i Stavanger og omegn. Utvalget gjennomførte fire fysiske tester (håndgrep, stillelengde, situps og Andersen test), og besvarte spørsmål angående siste standpunktkarakter i fagene matematikk, norsk, engelsk og kroppsøving. De selvrapporterte karakterene ble brukt som et mål på skoleprestasjon. Pretestingen ble gjennomført våren 2017, posttest ble gjennomført etter omtrent 12 måneder (våren 2018).
Resultater: Det er til en viss grad sammenheng mellom fysisk form og skoleprestasjon for elever på 8- 9 trinn i Rogaland. Resultatene fra pretest viste at det var en moderat signifikant korrelasjon mellom kjernefagene (matematikk, norsk og engelsk), og til en viss grad til kroppsøving for begge kjønn. Alle de fysiske testene korrelerte med hverandre, og de fysiske testene viste en signifikant svak/ moderat/ sterk korrelasjon med karakter i kroppsøving. For guttene var det en signifikant endring i samtlige av de fysiske testene fra pre- til posttest, mens jentene bare hadde en signifikant endring i situps. Karaktermessig var det en signifikant fremgang i norsk, for begge kjønn.
Oppsummerende konklusjon: Denne masterstudien, som brukte standpunktkarakter som mål for skoleprestasjon, klarte ikke å avdekke en årsak-virkning sammenheng mellom skoleprestasjon og fysisk form på individnivå. Det konkluderes likevel med at det er en svak/ moderat/ sterk sammenheng mellom fysisk form og kroppsøving både gutter og jenter i 8- 9 trinn i Rogaland, mens sammenhengen mellom fysisk form og kjernefagene (matematikk, norsk, engelsk) er uklar.
Nøkkelord: Fysisk aktivitet, utholdenhet, styrke, kognitiv funksjon
Description
Master's thesis in Sports and physical education