Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruin, Marieke
dc.contributor.authorLykke, Anette
dc.date.accessioned2019-10-15T13:17:58Z
dc.date.available2019-10-15T13:17:58Z
dc.date.issued2019-06-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622298
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractFormålet med studien er å utvikle kunnskap om hvordan samarbeidet mellom pedagogiske ledere og støtte-/spesialpedagoger skaper mulighetsbetingelser for deltakelse i barnefellesskapet for barn som mottar spesialpedagogisk hjelp. Valg av tema aktualiseres på bakgrunn av rammeplanen for barnehagen sin føring om at barn som mottar spesialpedagogisk hjelp skal inkluderes i barnegruppen og i det allmennpedagogiske tilbudet. Det er lagt vekt på en utforskende tilnærming til tema, med et åpent forskningsspørsmål: Hva forteller pedagogiske ledere og støttepedagoger/spesialpedagoger om samarbeidet rundt barn som mottar spesialpedagogisk hjelp? Et sosiokulturelt perspektiv på læring og utvikling danner sammen med tidligere studier angående inkludering og spesialpedagogisk hjelp studiens teoretiske bakteppe. Data er innhentet gjennom intervju med pedagogiske ledere fra barnehage, og støtte-/spesialpedagoger fra styrket barnehagetilbud. Det er benyttet en primært induktiv tilnærming til den tematiske analyseprosessen. Analysen viser at åpen dialog og felles engasjement regnes som betingelser for samarbeid mellom aktørene, men samarbeidet utfordres ved at spesialpedagogene har lite tid i barnehagen. Det er delvis manglende rutiner for avklaringer av roller og forventninger, og støtte-/spesialpedagogene opplever svært ulike forventninger til deres rolle. Analysen viser ulike oppfattelser av samarbeid, av hva spesialpedagogisk hjelp innebærer, og hva deltakelse for barn som mottar spesialpedagogisk hjelp vil si i praksis. Å utvikle en felles forståelse for disse temaene framsto som utfordrende når støtte-/spesialpedagog kom fra en annen virksomhet. Det mønsteret som dannet seg gjennom analysen er diskutert i lys av teori om praksisfellesskap. På bakgrunn av analysen konkluderes det med at å se på barnehagen som et praksisfellesskap der støtte-/spesialpedagogen blir regnet som medlem av praksisfellesskapet kan påvirke mulighetsbetingelsene for alle barns deltakelse i fellesskapet. Dette forutsetter at lederne i begge virksomheter setter fokus på inkluderende prosesser, og hva det vil si for aktørenes roller.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectinkluderingnb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectspesialpedagogisk hjelpnb_NO
dc.subjectvilkår for deltakelsenb_NO
dc.subjectsamarbeid mellom virksomheternb_NO
dc.subjectpraksisfellesskapnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleSamarbeid om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen: En analyse av de ulike aktørenes tanker om og erfaringer med samarbeid på tvers av virksomheternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber87nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal