dc.contributor.advisor | Bruin, Marieke | |
dc.contributor.author | Lykke, Anette | |
dc.date.accessioned | 2019-10-15T13:17:58Z | |
dc.date.available | 2019-10-15T13:17:58Z | |
dc.date.issued | 2019-06-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2622298 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Formålet med studien er å utvikle kunnskap om hvordan samarbeidet mellom pedagogiske ledere og støtte-/spesialpedagoger skaper mulighetsbetingelser for deltakelse i barnefellesskapet for barn som mottar spesialpedagogisk hjelp. Valg av tema aktualiseres på bakgrunn av rammeplanen for barnehagen sin føring om at barn som mottar spesialpedagogisk hjelp skal inkluderes i barnegruppen og i det allmennpedagogiske tilbudet. Det er lagt vekt på en utforskende tilnærming til tema, med et åpent forskningsspørsmål:
Hva forteller pedagogiske ledere og støttepedagoger/spesialpedagoger om samarbeidet rundt barn som mottar spesialpedagogisk hjelp?
Et sosiokulturelt perspektiv på læring og utvikling danner sammen med tidligere studier angående inkludering og spesialpedagogisk hjelp studiens teoretiske bakteppe. Data er innhentet gjennom intervju med pedagogiske ledere fra barnehage, og støtte-/spesialpedagoger fra styrket barnehagetilbud. Det er benyttet en primært induktiv tilnærming til den tematiske analyseprosessen. Analysen viser at åpen dialog og felles engasjement regnes som betingelser for samarbeid mellom aktørene, men samarbeidet utfordres ved at spesialpedagogene har lite tid i barnehagen. Det er delvis manglende rutiner for avklaringer av roller og forventninger, og støtte-/spesialpedagogene opplever svært ulike forventninger til deres rolle. Analysen viser ulike oppfattelser av samarbeid, av hva spesialpedagogisk hjelp innebærer, og hva deltakelse for barn som mottar spesialpedagogisk hjelp vil si i praksis. Å utvikle en felles forståelse for disse temaene framsto som utfordrende når støtte-/spesialpedagog kom fra en annen virksomhet. Det mønsteret som dannet seg gjennom analysen er diskutert i lys av teori om praksisfellesskap. På bakgrunn av analysen konkluderes det med at å se på barnehagen som et praksisfellesskap der støtte-/spesialpedagogen blir regnet som medlem av praksisfellesskapet kan påvirke mulighetsbetingelsene for alle barns deltakelse i fellesskapet. Dette forutsetter at lederne i begge virksomheter setter fokus på inkluderende prosesser, og hva det vil si for aktørenes roller. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | inkludering | nb_NO |
dc.subject | barnehage | nb_NO |
dc.subject | spesialpedagogisk hjelp | nb_NO |
dc.subject | vilkår for deltakelse | nb_NO |
dc.subject | samarbeid mellom virksomheter | nb_NO |
dc.subject | praksisfellesskap | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.title | Samarbeid om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen: En analyse av de ulike aktørenes tanker om og erfaringer med samarbeid på tvers av virksomheter | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 87 | nb_NO |