Endringsledelse i digitaliseringens tidsalder: utforskning av kommunikasjon som kritisk suksessfaktor
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2671097Utgivelsesdato
2020-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (Business) [1035]
Sammendrag
I alle deler av samfunnet er digitalisering høyt oppe på dagsorden. Med stadig mer automatisering av prosessene i organisasjoner i alle bransjer står samfunnet ovenfor store endringer. Ved hjelp av skyleverandører er store mengder lagring og prosesseringskraft tilgjengelig, som muliggjør bruken av kunstig intelligens og maskinlæring på en måte som ikke var økonomisk innen rekkevidde for bare få år siden. Samtidig som organisasjoner over hele verden ivrer etter å komme igang med digitalisering, er det vesentlig usikkerhet rundt både hva digitalisering innebærer og hvordan man best kan benytte digitalisering for å nå organisasjonens mål.
For å lykkes med digitalisering er kommunikasjon en kritisk faktor. Denne oppgavens formål er derfor å utforske bruken av kommunikasjon og identifisere kritiske suksessfaktorer for kommunikasjon i en digitaliseringsprosess.
Forskningsspørsmålet er «Hva er de kritiske suksessfaktorene for kommunikasjon ved digitalisering?».
Oppgaven vil belyse noen av utfordringene formelle ledere står ovenfor i denne konteksten. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven er knyttet til endringsledelse, kommunikasjon og digitalisering. Metoden som er benyttet er kvalitative intervjuanalyser. Intervjuene er analysert og diskutert opp imot det teoretiske grunnlaget for oppgaven.
Oppgaven viser at digitalisering er noe mer enn inkrementell endring, som kan håndteres som en hvilken som helst annen endring. Det kreves et annet sett med ferdigheter hos ledere og medarbeidere for å kunne lykkes med å digitalisere organisasjonen. Forskningen i oppgaven viser at det er følgende faktorer som er avgjørende for å lykkes med kommunikasjon i en digitaliseringsprosess:
1. Medvirkning
2. Formell kommunikasjon
3. Tillit
4. Kultur
Beskrivelse
Executive Master’s thesis in Business Administration