Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGiske, Rune
dc.contributor.authorGjefsen, Marte H.
dc.date.accessioned2020-09-04T09:04:03Z
dc.date.available2020-09-04T09:04:03Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676357
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationen_US
dc.description.abstractFormålet med denne masteravhandlingen var å se på hvordan eliteutøvere i alpint og skicross, forberedte seg mentalt på konkurransedagen. Hensikten med dette studiet var å undersøke på hvilken måte eliteutøverne gjør bruk av visualisering og selvmonolog i sine forberedelser. I tillegg til å se på om det var forskjeller mellom alpinistene og skicrossutøverne. Studien er bygget opp som en kvalitativ utredning, hvor det empiriske grunnlaget utgjøres av informantintervju med fire eliteutøvere med mesterskapsmedalje. Empirien blir diskutert i lys av to teoretiske modeller innenfor henholdsvis visualisering og selvmonolog. Den tematiske analysen avslørte at samtlige av utøverne i dette studiet benyttet mentale strategier og teknikker som tidligere har blitt identifisert i litteraturen. Hovedfunn viste at samtlige av eliteutøverne i dette studiet gjør bruk av visualisering og selvmonolog i sine mentale forberedelser på konkurransedagen. Litteraturen har sett på elementene visualisering og selvmonolog adskilt. Dette studiet viser at det kan være en overlapp mellom disse elementene. Det ble funnet forskjeller på tvers av skicross og alpint i hva og når eliteutøverne visualiserte i forberedelsene på konkurransedagen. Medaljevinnerne i dette studiet benyttet i stor grad positiv selvmonolog på konkurransedagen i form av instruerende selvmonolog, uavhengig av gren. Funnene i dette studiet peker på viktigheten av at mentaltreningen er kontekstualisert på den rette måten. Avslutningsvis viser resultatet at både selvmonologen og visualiseringen til eliteutøverne ble påvirket på konkurransedagen, når eliteutøverne opplevde at de var i form.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectmentale ferdigheteren_US
dc.subjecteliteutøvereen_US
dc.subjectselvmonologen_US
dc.subjectvisualiseringen_US
dc.subjectskicrossen_US
dc.subjectalpinten_US
dc.subjecti formen_US
dc.subjectidrettsvitenskapen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.titleMentale forberedelser hos eliteutøvere i skicross og alpint: Et kvalitativt studium av visualisering og selvmonologen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber1-115en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal