Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorGrødem, Johannes
dc.date.accessioned2020-09-04T11:10:55Z
dc.date.available2020-09-04T11:10:55Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676416
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolen_US
dc.description.abstractLedelse av matematiske diskusjoner er et voksende forskningsområde innenfor matematikkdidaktikk. Denne studien bidrar til forskningen ved å knytte den praksisbaserte litteraturen om matematiske diskusjoner til det teoribaserte kommognitive rammeverket. Dette er en kvalitativ case-studie med fokus på én lærers undervisning. Læreren skiller seg ut ved å ikke bruke tradisjonell undervisning, men heller fokusere på at elevene skal være muntlig aktive og diskutere matematikk. Problemstillingen til oppgaven var: Hvordan kan lærerens bruk av samtaletrekk gi elever muligheter til eksplorativ deltakelse i den matematiske diskursen? Datamaterialet, i form av videoobservasjon, ble hentet inn over to uker. Videoene ble transkribert, og tre av totalt 18 undervisningsøkter ble analysert i detalj. Problemstillingen ble besvart ved å analysere diskursen i disse utvalgte episodene. Funnene kan oppsummeres i tre punkter: 1) Læreren brukte samtaletrekk i samsvar med teori. 2) Elevene fikk mange muligheter til eksplorativ deltakelse i den matematiske diskursen. 3) Mulighetene til eksplorativ deltakelse kom direkte og indirekte fra lærerens bruk av samtaletrekk. Lærerens bruk av samtaletrekk ga elevene muligheter til eksplorativ deltakelse i den matematiske diskursen. Eksplorativ deltakelse i den matematiske diskursen vil si at elevene konstruerte, verifiserte eller gjenkalte narrativer. Produktive matematiske diskusjoner ble definert som diskusjoner der elevene deltok eksplorativt på denne måten. Dermed ble det konkludert at lærerens bruk av samtaletrekk førte til produktive matematiske diskusjoner. Å knytte den praksisbaserte litteraturen om samtaletrekk og ledelse av diskusjoner til et teoretisk rammeverk på denne måten, kan være nyttig for andre forskere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskoleen_US
dc.subjectmatematikkdidaktikken_US
dc.subjectmatematikkundervisningen_US
dc.subjectsamtaletrekken_US
dc.subjectmatematiske diskusjoneren_US
dc.subjectkommognisjonen_US
dc.subjectutforskningen_US
dc.titleEn lærers bruk av samtaletrekk gir elevene muligheter for eksplorativ deltakelse i den matematiske diskursenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber27956en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal