Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjuland, Raymond
dc.contributor.authorKellerhals, Mischa
dc.date.accessioned2020-09-04T11:15:28Z
dc.date.available2020-09-04T11:15:28Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676423
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolen_US
dc.description.abstractMatematikkundervisning som vektlegger dialogen mellom elevene og læreren er i tråd med nyere forskning også stadig mer fremtredende i skolen. Den nye læreplanen fremhever blant annet kommunikasjon, argumentasjon og resonnering som kjerneelementer i matematikkfaget. Dette er sammenfallende med en sosiokulturell forståelse av læring som legger vekt på språkets betydning for elevenes læring. Denne studien adresserer dialogisk kontekstbasert undervisning på 6. trinn i et norsk klasserom, og belyser hvordan læreren kan invitere elevene inn i den matematiske helklassesamtalen i arbeid med multiplikasjon. I arbeidet har transkribert videomateriale fra helklassesamtaler blitt analysert med bruk av teoretiske rammeverk som er knyttet til samtaletrekk og dialogiske ytringer. Funnene peker på viktigheten av å skape rom for de ulike elevenes deltakelse i de matematiske samtalene. Et sentralt verktøy for å engasjere flest mulig elever i matematisk samtale er bruk av læringspartner i helklassekonteksten. I kontekstbasert undervisning er en viktig del av undervisningsarbeidet å skape engasjement, undring og muligheter for deltakelse. Resultatene diskuteres også i lys av kjerneelementene i den nye læreplanenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectdialogisk undervisningen_US
dc.subjectsamtaletrekken_US
dc.subjectmultiplikasjonen_US
dc.subjectdialogiske ytringeren_US
dc.subjectkjerneelementeren_US
dc.subjectdialogic teachingen_US
dc.subjecttalk movesen_US
dc.subjectdialogue movesen_US
dc.subjectcore practicesen_US
dc.subjectgrunnskoleen_US
dc.subjectmatematikkdidaktikken_US
dc.titleLærerens invitasjon til elevenes deltakelse i den matematiske helklassesamtalen i lys av kontekstbasert dialogisk undervisning på 6. trinn.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber102en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal