Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruin, Marieke
dc.contributor.authorNybøe, Øystein
dc.date.accessioned2020-09-04T12:34:53Z
dc.date.available2020-09-04T12:34:53Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676461
dc.descriptionMaster's thesis in Educationen_US
dc.description.abstractDenne litteraturstudien har hatt som formål å frambringe kunnskap som kan bidra til å gi retning til utvikling av inkluderende praksis og læringsmiljø. Forskningsspørsmålet har vært hvordan tematikken anerkjennelse framtrer i klasseromsforskning, og hvordan kunnskap om anerkjennelsens framtreden i klasseromsforskning vil kunne bidra til å gi retning til utvikling av inkluderende praksis og læringsmiljø. En teori om anerkjennelse er brukt som analytisk verktøy for å undersøke hvordan anerkjennelse framtrer i klasseromsforskning innenfor de tre sfærene kjærlighet, rettighet og solidaritet. Metodisk har dette vært en konseptuell review som har undersøkt hvordan anerkjennelse framtrer i utvalgte forskningsartikler innenfor klasseromsforskning i en internasjonal kontekst. Studien har frembrakt kunnskap som viser hvordan anerkjennelse kan sees på som kvaliteter ved samhandling i klasserommet. Studien har videre vist at kvaliteter ved samhandling kan lede til elevens opplevelse av å være ubetinget akseptert som han er, likeverdige deltaker, å høre til og å realisere sitt potensiale. Konklusjonen peker på at perspektiver på anerkjennelse, uttrykt som kvaliteter ved samhandling, kan være med på å lede vei mot å gi innhold til et utfordrende begrep, for på den måten å bidra til kunnskap som kan gi retning til hvordan inkluderende praksis og læringsmiljø videre kan utvikles.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectpedagogikken_US
dc.subjectrecognitionen_US
dc.subjectanerkjennelseen_US
dc.subjecthonnethen_US
dc.subjectinkluderende læringsmiljøen_US
dc.subjectinkluderende praksisen_US
dc.subjectsamhandlingen_US
dc.subjectpedagogikken_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.titleAnerkjennelsens betydning i utvikling av inkluderende læringsmiljøen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.source.pagenumber86en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal