dc.contributor.advisor | Bruin, Marieke | |
dc.contributor.author | Nybøe, Øystein | |
dc.date.accessioned | 2020-09-04T12:34:53Z | |
dc.date.available | 2020-09-04T12:34:53Z | |
dc.date.issued | 2020-06 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2676461 | |
dc.description | Master's thesis in Education | en_US |
dc.description.abstract | Denne litteraturstudien har hatt som formål å frambringe kunnskap som kan bidra til å gi retning til utvikling av inkluderende praksis og læringsmiljø. Forskningsspørsmålet har vært hvordan tematikken anerkjennelse framtrer i klasseromsforskning, og hvordan kunnskap om anerkjennelsens framtreden i klasseromsforskning vil kunne bidra til å gi retning til utvikling av inkluderende praksis og læringsmiljø.
En teori om anerkjennelse er brukt som analytisk verktøy for å undersøke hvordan anerkjennelse framtrer i klasseromsforskning innenfor de tre sfærene kjærlighet, rettighet og solidaritet. Metodisk har dette vært en konseptuell review som har undersøkt hvordan anerkjennelse framtrer i utvalgte forskningsartikler innenfor klasseromsforskning i en internasjonal kontekst.
Studien har frembrakt kunnskap som viser hvordan anerkjennelse kan sees på som kvaliteter ved samhandling i klasserommet. Studien har videre vist at kvaliteter ved samhandling kan lede til elevens opplevelse av å være ubetinget akseptert som han er, likeverdige deltaker, å høre til og å realisere sitt potensiale.
Konklusjonen peker på at perspektiver på anerkjennelse, uttrykt som kvaliteter ved samhandling, kan være med på å lede vei mot å gi innhold til et utfordrende begrep, for på den måten å bidra til kunnskap som kan gi retning til hvordan inkluderende praksis og læringsmiljø videre kan utvikles. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020; | |
dc.rights | Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no | * |
dc.subject | pedagogikk | en_US |
dc.subject | recognition | en_US |
dc.subject | anerkjennelse | en_US |
dc.subject | honneth | en_US |
dc.subject | inkluderende læringsmiljø | en_US |
dc.subject | inkluderende praksis | en_US |
dc.subject | samhandling | en_US |
dc.subject | pedagogikk | en_US |
dc.subject | utdanningsvitenskap | en_US |
dc.subject | spesialpedagogikk | en_US |
dc.title | Anerkjennelsens betydning i utvikling av inkluderende læringsmiljø | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.source.pagenumber | 86 | en_US |