dc.contributor.advisor | Karlsen, Anne Mette Færøyvik | |
dc.contributor.author | Aske, Vibeke | |
dc.date.accessioned | 2020-09-04T12:55:24Z | |
dc.date.available | 2020-09-04T12:55:24Z | |
dc.date.issued | 2020-06 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2676473 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | en_US |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven presenteres en intervjustudie der fire lærere fra to skoler har tatt del i studien gjennom halvstrukturerte intervju. De fire lærerne har formidlet sine erfaringer rundt å tilrettelegge for elever som henger etter i lesing og skriving i begynneropplæringen. De transkriberte intervjuene ble kodet og kategorisert for å finne sammenhenger i datamaterialet. Resultatene fra intervjuene ble videre analysert og diskutert i lys av relevant teori og forskning på området. Målet med oppgaven var å belyse hvordan lærere organiserer og tilrettelegger opplæringen for elever som blir hengende etter i lesing og skriving i begynneropplæringen. Resultatene viser at lærerne identifiserer elevene ved bruk av egen observasjon, samtaler med barnehagen og kartlegging. Lærerne viser også til forskjellige måter å tilrettelegge for disse elevene i undervisningen. De tilpasser opplæringen etter elevenes behov og forutsetninger, og er opptatt av å ha elevene med i klassefellesskapet. Repetisjon og drilling, stasjonsundervisning og betydningen av flere voksne er blant noe av det som vektlegges av lærerne for å kunne få til en god og tilpasset opplæring. Intensiv opplæring nevnes også som en måte å tilrettelegge på for de elevene som trenger litt ekstra, og lærerne viste til ulike erfaringer med dette. Diskusjonen viser at lærerne gir til kjenne både en vid og en smal forståelse av tilpasset opplæring knyttet til undervisning av elever som henger etter i lesing og skriving. Det er forskjeller på hvordan lærerne tolker begrepet intensiv opplæring. Derfor viser studien at skolen trenger mer kunnskap om hvordan intensiv undervisning kan operasjonaliseres. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | lesing og skriving i begynneropplæringen | en_US |
dc.subject | tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | tidlig innsats | en_US |
dc.subject | intensiv opplæring | en_US |
dc.subject | skole-hjem samarbeid | en_US |
dc.subject | spesialpedagogikk | en_US |
dc.title | "For å sette det litt på spissen... det går seg ikke til" Læreres erfaringer med tilrettelegging for elever som henger etter i lesing og skriving i begynneropplæringen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.source.pagenumber | 90 | en_US |