Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThortveit, Jorunn
dc.contributor.authorEndresen, Elisabet Bjerkeset
dc.date.accessioned2020-09-04T13:01:07Z
dc.date.available2020-09-04T13:01:07Z
dc.date.issued2020-06-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676476
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractElever med autisme er i dag representert som én prosent av alle elever i norsk skole. Likevel tyder forskning på at mange lærere ikke kjenner seg forberedt til å undervise elever med autisme, og at mange elever får spesialundervisning av assistenter og lærere uten tilstrekkelig kunnskap. Fagfornyelsen har profesjonsfellesskap og skoleutvikling som en del av overordnede prinsipper for elevens læring. Denne masteravhandlingen har undersøkt læreres uttrykte kunnskap om autisme i skolen, i en spesialavdeling. Studien har belyst hvordan denne kunnskapen kan deles og videreutvikles med et videre perspektiv utover spesialavdelingen. Studien ble gjennomført med tre semistrukturerte intervju av lærere i en spesialavdeling med analyseredskaper som koding, meningsfortetting og meningstolkning. Studiens funn belyste den komplekse kunnskapen om ulike tradisjoner i møte med elever med autisme, hvordan møte den enkelte eleven og tilrettelegging i skolen. Kompleksiteten i læreres kunnskapsbase ble sett på i lys av ulike typer teoretisk og praktisk kunnskap. Dette gir videre noen konsekvenser for hvordan læreres kunnskap kan deles og videreutvikles i profesjonsfellesskapet, både ved valg av type kunnskap og kunnskapskilder. Resultatet i studien kan ses på som et bidrag til lærere for mer kunnskap om elever med autisme, bevisstgjørelse på profesjonskunnskapens kompleksitet, og forståelse av profesjonsfellesskap og kunnskapsutvikling som en del av lærerarbeidet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectprofesjonskunnskapen_US
dc.subjectkunnskapsdelingen_US
dc.subjectkunnskapsutviklingen_US
dc.subjectpraktiske synteseren_US
dc.subjectautismeen_US
dc.subjectatferdsterapien_US
dc.subjecttraumebevisst omsorgen_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.titleLæreres profesjonskunnskap i spesialavdeling med autister – en studie av hvordan profesjonskunnskap kan forstås og videreutvikles.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber88en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal