dc.contributor.advisor | Moen, Vegard | |
dc.contributor.author | Kommedal, Ida | |
dc.date.accessioned | 2020-09-04T13:03:39Z | |
dc.date.available | 2020-09-04T13:03:39Z | |
dc.date.issued | 2020-06 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2676477 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven handler om nyutdannede lærere sitt møte med det inkluderende klasserommet. Studien har som formål å skaffe innsikt om hvordan nye lærere i skolen arbeider med- og forstår inkludering. Oppgaven er derfor et bidrag i den pågående debatten om inkludering og spesialundervisning i skolen, men legger også opp til en diskusjon om overgangen fra det å være lærerstudent til yrkesaktiv lærer.
Inkludering er et viktig prinsipp for all opplæring i Norge, og har spilt en betydelig rolle i forskning og skolepolitikk verden over. At skolen skal være bygget på et ideal om inkludering er bredt akseptert, men samtidig eksisterer det ulike forståelser av hva inkludering faktisk handler om. Nasjonale- og internasjonale retningslinjer, målsetninger og styringsdokumenter er alle relativt vage og tvetydige. Det finnes ulike forståelser av hva inkludering er, men også hvordan man kan lykkes i å skape inkluderende praksiser. Jeg var derfor interessert i å undersøke hvordan seks nyutdannede lærere tolker inkluderingens innhold i begrep og praksis, og valgte å gjøre dette gjennom kvalitativt forskningsintervju. Forskningspørsmålet som har ligget til grunn for studien er:
«Hvordan forstår nyutdannede lærere inkludering, og hvordan arbeider de med inkludering i praksis?»
Resultatet viser at informantene hadde noe ulik forståelse av inkludering, men at det eksisterte en usikkerhet knyttet til begrepets meningsinnhold. Lærerne var stort sett opptatt av den individuelle tilretteleggingen i sin inkluderende praksis, hvor det ble sett på som en utfordring at ikke alle elevene hadde de samme forutsetningene til å være reelle deltakere i fellesskapet. Lærerne var enige om at alle elever kan være reelle deltakere, så lenge det finnes nok ressurser i skolen til å tilrettelegge for den enkeltes behov. Mangel på lærerressurser, samarbeid og en støttende ledelse ble trukket fram som barrierer i å skape en inkluderende praksis. Lærerne savnet en systematikk i dette arbeidet, hvor skolen arbeider som enhet mot en mer inkluderende skole. Studien viste at de nyutdannede lærerne følte seg ensomme i prosessen med å skape et inkluderende klasserom, noe som forsterket usikkerheten av å være ny i skolen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | inkludering | en_US |
dc.subject | nyutdannet | en_US |
dc.subject | lærerarbeid | en_US |
dc.subject | spesialpedagogikk | en_US |
dc.subject | utdanningsvitenskap | en_US |
dc.title | Det usikre lærerarbeidet i en skole for alle. Nyutdannede læreres arbeid med- og forståelse av inkludering. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.source.pagenumber | 108 | en_US |