dc.contributor.advisor | Bruin, Marieke | |
dc.contributor.author | Mortensen, Carina Edland | |
dc.date.accessioned | 2020-09-04T13:18:01Z | |
dc.date.available | 2020-09-04T13:18:01Z | |
dc.date.issued | 2020-06 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2676484 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | en_US |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien har vært å bidra til kunnskap om utvikling av samarbeid mellom barnehagen og hjemmet preget av gjensidig forståelse og medvirkning. Forskning på feltet viser at selv om samarbeidet er viktig for barnehagens kvalitet, opplever ikke alle foreldre et gjensidig samarbeid med barnehagen.
Forskningsspørsmålet er todelt og har vært: Hva forteller foreldre med flyktningbakgrunn om deres erfaringer med samarbeidet med barnehagen og hvordan kan dette forstås?
I den sammenheng har 5 foreldre med bakgrunn som flyktninger blitt intervjuet om deres erfaringer. En tematisk analyse har blitt gjort av de transkriberte tekstene, hvor teoridrevne kategorier dannet et grunnlag for en datadrevet analyse basert i begrepet «avmakt». Foreldrenes opplevelse av avmakt ble knyttet til tre hovedtema: avmakt i samarbeidet, i møtet barnehagens kultur og i møtet med det offentlige.
Presentasjonen av analysen ble deretter diskutert utfra Foucaults begreper makt/kunnskap, sannhetsdiskurs og «subjugated knowledges». Det ser ut til at barnehagens diskurs om «barnets beste» styrer hva som ses som god barneoppdragelse og bidrar til å begrense foreldres handlingsrom. Analysen antyder også at det offentliges plass i barneoppdragelsen i Norge kan bidra til en opplevelse av avmakt for foreldre som ikke kjenner og mestrer velferdssystemet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | spesialpedagogikk | en_US |
dc.subject | makt | en_US |
dc.subject | foreldremedvirkning | en_US |
dc.subject | barnehage | en_US |
dc.subject | foreldresamarbeid | en_US |
dc.subject | flyktninger | en_US |
dc.subject | utdanningsvitenskap | en_US |
dc.title | Barnets beste? Foreldre med flyktning-bakgrunn og samarbeid med barnehagen: En analyse av foreldres erfaringer | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.source.pagenumber | 96 | en_US |