Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruin, Marieke
dc.contributor.authorMortensen, Carina Edland
dc.date.accessioned2020-09-04T13:18:01Z
dc.date.available2020-09-04T13:18:01Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676484
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å bidra til kunnskap om utvikling av samarbeid mellom barnehagen og hjemmet preget av gjensidig forståelse og medvirkning. Forskning på feltet viser at selv om samarbeidet er viktig for barnehagens kvalitet, opplever ikke alle foreldre et gjensidig samarbeid med barnehagen. Forskningsspørsmålet er todelt og har vært: Hva forteller foreldre med flyktningbakgrunn om deres erfaringer med samarbeidet med barnehagen og hvordan kan dette forstås? I den sammenheng har 5 foreldre med bakgrunn som flyktninger blitt intervjuet om deres erfaringer. En tematisk analyse har blitt gjort av de transkriberte tekstene, hvor teoridrevne kategorier dannet et grunnlag for en datadrevet analyse basert i begrepet «avmakt». Foreldrenes opplevelse av avmakt ble knyttet til tre hovedtema: avmakt i samarbeidet, i møtet barnehagens kultur og i møtet med det offentlige. Presentasjonen av analysen ble deretter diskutert utfra Foucaults begreper makt/kunnskap, sannhetsdiskurs og «subjugated knowledges». Det ser ut til at barnehagens diskurs om «barnets beste» styrer hva som ses som god barneoppdragelse og bidrar til å begrense foreldres handlingsrom. Analysen antyder også at det offentliges plass i barneoppdragelsen i Norge kan bidra til en opplevelse av avmakt for foreldre som ikke kjenner og mestrer velferdssystemet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectmakten_US
dc.subjectforeldremedvirkningen_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjectforeldresamarbeiden_US
dc.subjectflyktningeren_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.titleBarnets beste? Foreldre med flyktning-bakgrunn og samarbeid med barnehagen: En analyse av foreldres erfaringeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber96en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal