Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOhna, Stein Erik
dc.contributor.authorThorsen, Anja
dc.date.accessioned2020-09-04T13:22:23Z
dc.date.available2020-09-04T13:22:23Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676486
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractDette masterprosjektet har satt søkelyset på hvilke erfaringer informantene hadde omkring et tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom en barnehage og PP-tjenesten, og muligheten som ligger i det tverrfaglige samarbeidet for å utvikle inkluderende praksiser. Problemstillingen: Hvordan kan et tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom barnehagen og PP-tjenesten, bidra til å utvikle mer inkluderende praksiser for alle barn i barnehagens ordinære tilbud? Studien hadde et kvalitativt forskningsdesign, hvor intervju og observasjon ble benyttet. Det ble gjennomført seks intervjuer med to pedagogiske ledere og to fagarbeidere, samt styrer i barnehagen og barnehagens faste PP-rådgiver. Observasjonene var knyttet til et tverrfaglig møte og avdelingsmøte, i tillegg til observasjon på en barnehageavdeling. Inkluderende praksiser ble i studien beskrevet som praksiser som blant annet ved bruk av kulturelle verktøy som tegn til tale og bilde- og symbolstøttet kommunikasjon økte barns muligheter for deltakelse i barnehagens aktiviteter. Uttrykket vesentlig for noen, bra for alle, kan være betydningsfullt for avdelingspersonalet for å forstå og gjenkjenne inkluderende praksiser. Det tverrfaglige samarbeidsprosjektet mellom barnehagen og PP-tjenesten gav gode forutsetninger for barnehagens arbeid med tidlig innsats. PP-rådgiver har gjennom det tverrfaglige møtet og avdelingsmøtet veiledet avdelingspersonalet i en tidlig fase. Dette øker barnehagens forutsetninger for å utvikle mer inkluderende praksiser for alle barn i barnehagen. Utfordringer knyttet til å utvikle inkluderende praksiser var blant annet et pedagogisk dilemma opplevd av avdelingspersonalet: hvordan ivareta fellesskapet uten at enkeltbarn ekskluderes og hvordan ivareta enkeltbarn uten at fellesskapet bryter sammen. Av avdelingspersonalet ble dette satt i sammenheng med behov for økt bemanning, men det ble også drøftet i studien om dette kunne være et uttrykk for barnehagens behov for mer spesialpedagogisk kompetanse. Når PP-tjenesten distribuerer sin spesialpedagogiske kompetanse til barnehagen gjennom det tverrfaglige samarbeidsprosjektet, øker barnehagens forutsetninger for å utvikle mer inkluderende praksiser. Det som var særlige interessant ved dette tverrfaglige samarbeidsprosjektet, var tilretteleggingen for hele avdelingspersonalets deltakelse i direkte veiledning med PP-rådgiver. Dette er ikke en vanlig måte å systematisk organisere et samarbeid mellom barnehagen og PP-tjenesten. Denne organiseringsmåten var av vesentlig betydning for hvordan barnehagen og PP-tjenesten i samarbeid utviklet mer inkluderende praksiser, som gav barn økte muligheter for deltakelse i barnehagens ordinære tilbud.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectPP-tjenestenen_US
dc.subjectinkluderende praksiseren_US
dc.subjecttverrfaglig samarbeiden_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjectinkluderingen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.titleTverrfaglig samarbeid mellom barnehagen og PP-tjenesten for inkluderende praksiser.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber111en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal