dc.contributor.advisor | Ohna, Stein Erik | |
dc.contributor.author | Thorsen, Anja | |
dc.date.accessioned | 2020-09-04T13:22:23Z | |
dc.date.available | 2020-09-04T13:22:23Z | |
dc.date.issued | 2020-06 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2676486 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | en_US |
dc.description.abstract | Dette masterprosjektet har satt søkelyset på hvilke erfaringer informantene hadde omkring et tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom en barnehage og PP-tjenesten, og muligheten som ligger i det tverrfaglige samarbeidet for å utvikle inkluderende praksiser.
Problemstillingen:
Hvordan kan et tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom barnehagen og PP-tjenesten, bidra til å utvikle mer inkluderende praksiser for alle barn i barnehagens ordinære tilbud?
Studien hadde et kvalitativt forskningsdesign, hvor intervju og observasjon ble benyttet. Det ble gjennomført seks intervjuer med to pedagogiske ledere og to fagarbeidere, samt styrer i barnehagen og barnehagens faste PP-rådgiver. Observasjonene var knyttet til et tverrfaglig møte og avdelingsmøte, i tillegg til observasjon på en barnehageavdeling.
Inkluderende praksiser ble i studien beskrevet som praksiser som blant annet ved bruk av kulturelle verktøy som tegn til tale og bilde- og symbolstøttet kommunikasjon økte barns muligheter for deltakelse i barnehagens aktiviteter. Uttrykket vesentlig for noen, bra for alle, kan være betydningsfullt for avdelingspersonalet for å forstå og gjenkjenne inkluderende praksiser.
Det tverrfaglige samarbeidsprosjektet mellom barnehagen og PP-tjenesten gav gode forutsetninger for barnehagens arbeid med tidlig innsats. PP-rådgiver har gjennom det tverrfaglige møtet og avdelingsmøtet veiledet avdelingspersonalet i en tidlig fase. Dette øker barnehagens forutsetninger for å utvikle mer inkluderende praksiser for alle barn i barnehagen.
Utfordringer knyttet til å utvikle inkluderende praksiser var blant annet et pedagogisk dilemma opplevd av avdelingspersonalet: hvordan ivareta fellesskapet uten at enkeltbarn ekskluderes og hvordan ivareta enkeltbarn uten at fellesskapet bryter sammen. Av avdelingspersonalet ble dette satt i sammenheng med behov for økt bemanning, men det ble også drøftet i studien om dette kunne være et uttrykk for barnehagens behov for mer spesialpedagogisk kompetanse. Når PP-tjenesten distribuerer sin spesialpedagogiske kompetanse til barnehagen gjennom det tverrfaglige samarbeidsprosjektet, øker barnehagens forutsetninger for å utvikle mer inkluderende praksiser.
Det som var særlige interessant ved dette tverrfaglige samarbeidsprosjektet, var tilretteleggingen for hele avdelingspersonalets deltakelse i direkte veiledning med PP-rådgiver. Dette er ikke en vanlig måte å systematisk organisere et samarbeid mellom barnehagen og PP-tjenesten. Denne organiseringsmåten var av vesentlig betydning for hvordan barnehagen og PP-tjenesten i samarbeid utviklet mer inkluderende praksiser, som gav barn økte muligheter for deltakelse i barnehagens ordinære tilbud. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | PP-tjenesten | en_US |
dc.subject | inkluderende praksiser | en_US |
dc.subject | tverrfaglig samarbeid | en_US |
dc.subject | barnehage | en_US |
dc.subject | inkludering | en_US |
dc.subject | spesialpedagogikk | en_US |
dc.subject | utdanningsvitenskap | en_US |
dc.title | Tverrfaglig samarbeid mellom barnehagen og PP-tjenesten for inkluderende praksiser. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.source.pagenumber | 111 | en_US |