Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorByrkjedal-Sørby, Liv Jorunn
dc.contributor.authorMidtgård, Therese
dc.coverage.spatialNorway, Stavangeren_US
dc.date.accessioned2020-09-09T11:38:12Z
dc.date.available2020-09-09T11:38:12Z
dc.date.issued2020-06-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677054
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er sosial inkludering av elever som viser aggresjon. Hensikten med studien var å få en bedre forståelse av temaet, og finne indikasjoner på hvordan lærere kan bruke positiv sosial forsterkning i inkluderingsprosessen. Dette ble gjort for å oppdage ny kunnskap, som andre pedagoger i skolen kan dra nytte av. Det teoretiske rammeverket for studien består av hovedkategoriene aggresjon, vennskap og relasjoner i skolen, og sosial inkludering. Oppgavens forskningsspørsmål lyder: Hvordan kan lærere bruke positiv sosial forsterkning i inkluderingsprosessen av elever som viser aggressiv atferd i skolen? For å besvare forskningsspørsmålet ble det brukt en kvalitativ forskningsmetode, med en hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming. Empirien ble samlet inn gjennom semistrukturerte forskningsintervju av fire lærere. Her ble det brukt et strategisk tilgjengelighetsutvalg. Informantene har lang erfaring i skolen, arbeider med barn som viser aggresjon, og er opptatt av positiv sosial forsterkning. Sentrale funn tyder på at elever som viser reaktiv aggresjon har en påvirkning på læringsmiljøet, og det blir beskrevet utfordringer knyttet til relasjonsbygging, tidsbruk, ressurser og manglende felles forståelse. Funn viser at informantene i studien er bevisst på betydningen av den autoritative lærerstilen i inkluderingsprosessen, og viser til positive, trygge voksne som klarer å balansere varme og kontroll. Studiens funn tydeliggjør hvor vesentlig det er at læreren støtter eleven sitt tolkningsmønster i samhandling med andre, og fokuserer på det positive, for å fremme en praksis som bygger på sterke relasjoner. For å fremme inkludering i klasserommet viser funn at god praksis med positiv sosial forsterkning, i form av ros, gode samtaler, mestringsopplevelser, friminuttvenner og «catch them beeing good» er gode metoder å bruke for å motvirke jevnaldreavvisning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.subjectaggresjonen_US
dc.subjectSIP-modellenen_US
dc.subjectpositiv sosial forsterkningen_US
dc.subjectautoritativ lærerstilen_US
dc.subjectsosial inkluderingen_US
dc.subjectrelasjoneren_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.titleHvordan kan lærere bruke positiv sosial forsterkning i inkluderingsprosessen av elever som viser aggressiv atferd i skolen?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.rights.holderTherese Midtgården_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel