Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMangen, Anne
dc.contributor.authorNilsen, Marita Vassøy
dc.date.accessioned2020-09-09T11:42:17Z
dc.date.available2020-09-09T11:42:17Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677057
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractHensikten med denne studien har vært å få økt kunnskap om flerspråklige barns språkstimulering i samtalebasert lesing ved bruk av mediene bildebok og bildebok-app. Jeg valgte å rette oppmerksomheten mot ulike faktorer som kunne ha betydning for barns andrespråkstilegnelse ved deltakelse i samtalebasert lesing. Ved bruk av kvalitativ tilnærming har jeg gått i dybden og gjort en tekst- og medieanalyse av bildeboka og bildebok-appen til Jakob og Neikob. Dette er en moderne, humoristisk og lite kognitivt krevende fortelling, skrevet av Kari Stai. Jakob og Neikob er en av fire bildebøker og bildebok-apper som er brukt i innovasjonsprosjektet VEBB, som denne studien er knyttet opp mot. Gjennom et utvalg videoobservasjoner fra VEBB, analyseres samtalebasert lesing med en barnegruppe ved bruk av bildeboka og bildebok-appen til Jakob og Neikob, der hovedfokuset er på et flerspråklig barn. Sentrale resultater peker på at flerspråklige barns verbale og non-verbale responser er forskjellig i lesesituasjoner med ulike medier. Mediene har ulike muligheter og utfordringer når det gjelder språkstimulering for flerspråklige barn. Digitale medier inviterte til mer situasjonsavhengig språk rettet mot mediet, der barna heller ville trykke på berøringsskjermen og få frem de interaktive funksjonene fremfor å lytte til fortellingen. Ved lesing av bildeboka fremkom det større bruk av situasjonsuavhengig språk rettet mot fortellingen og mediet, noe som er intensjonen med samtalebasert lesing. Resultatene indikerer også at barnehagelærer var mer aktiv overfor barna ved lesing med bildebok-app, og stilte flere åpne spørsmål enn lukkede spørsmål ved lesing i begge mediene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectflerspråklige barnen_US
dc.subjectspråkstimuleringen_US
dc.subjectsamtalebasert lesingen_US
dc.subjectbildeboken_US
dc.subjectbildebok-appen_US
dc.subjectinnovasjonsprosjektet VEBBen_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.titleBildebok eller bildebok-app? En kvalitativ studie om samtalebasert lesing og språkstimulering for flerspråklige barn i barnehagen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal