Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStørksen, Ingunn
dc.contributor.authorFalch, Linn Terese
dc.date.accessioned2020-09-09T11:52:01Z
dc.date.available2020-09-09T11:52:01Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677061
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven fokuserer på barn med autismespekterforstyrrelser (ASF) og Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), diagnoser som begge går under fellesbetegnelsen nevroutviklingsforstyrrelser (NUF). Barn med nevroutviklingsforstyrrelser har større sannsynlighet for å oppleve krenkelser i barnehagen, samt erfare utfordringer i lek, sammenliknet med nevrotypiske barn. Denne oppgaven har til hensikt å bidra til økt kunnskap om hvilken pedagogisk praksis barn med nevroutviklingsforstyrrelser møter i barnehagen knyttet til lek, og hvordan dette kan skape muligheter eller begrensninger i samspill med andre. Følgende forskningsspørsmål belyses: 1) Hvilken pedagogisk praksis møter barn med nevroutviklingsforstyrrelser i barnehagen knyttet til deltakelse i lek? 2) Hvordan kan barnehagens praksis fremme eller hemme mulighet for deltakelse i lek blant barn med nevroutviklingsforstyrrelser? Denne kvalitative studien har en fenomenologisk tilnærming og baserer seg på seks semistrukturerte intervju av fagpersoner med pedagogisk utdanning tilknyttet barnehage eller ressurssenter for styrket barnehagetilbud. Gjennom analysearbeidet fant jeg tre hovedkategorier på tvers av de to forskningsspørsmålene: (1) Samhandling med barn; (2) Fagpersoners samspill og tilstedeværelse; og (3) Miljø og struktur. Flere informanter beskrev hvordan de tilrettela for små grupper med tydelige leketema, hvor leken tok utgangspunkt i barnet med nevroutviklingsforstyrrelser sine styrker og interesser. For mange var mestring, aktiv deltakelse og kvalitet i samspillet med andre kjerneelementer i inkluderingsarbeidet. Noen av informantene belyste barnas utfordringer knyttet til sensoriske vansker og behov for hvile. Intervjupersonene beskrev ulik praksis knyttet til endring av allmenpedagogiske tilbud. Her antydet informantene hvordan støtte i- og tilrettelegging av miljøet rundt barn med nevroutviklingsforstyrrelser kunne føre til både muligheter og begrensninger for deltakelse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.subjectnevroutviklingsforstyrrelseren_US
dc.subjectautismespekterforstyrrelser (ASF)en_US
dc.subjectADHDen_US
dc.subjectleken_US
dc.subjectsosial deltakelseen_US
dc.subjectinkluderende pedagogikken_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.titleBarn med nevroutviklingsforstyrrelser og sosial deltakelse i lek - Fagpersoners refleksjoner omkring pedagogiske praksiser, muligheter og begrensninger i den norske barnehagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel