• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Social Studies (SV-IS)
  • Studentoppgaver (SV-IS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Social Studies (SV-IS)
  • Studentoppgaver (SV-IS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevens selvoppfatning og sosial inkludering.

Grindalen, Espen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Grindalen_Espen.pdf (1.447Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2677064
Date
2020-06
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (SV-IS) [162]
Abstract
I denne studien var formålet å undersøke hvordan faglig selvvurdering og sosial mestringstro henger sammen med sosial inkludering. Samt å undersøke om det var forskjeller mellom kjønn. Hensikten med studien var å bidra til å få mer kunnskap rundt sosial inkludering. Studien er en tverrsnittsstudie bestående av et bekvemmelighetsutvalg på 60 elever fra 6.klasse, som kom fra 4 forskjellige skoler på Vestlandet og Østlandet. Resultatene viste at de nevnte faktorene var assosiert med hverandre. Regresjonsanalyser viste at sosial mestringstro predikerer sosial inkludering for et samlet utvalg og for guttene. For jentene viste regresjonsanalysen at de uavhengige variablene i liten grad predikerer sosial inkludering. Antakelsen om at selvoppfatning henger sammen med sosial inkludering ble bekreftet for hele utvalget og for gutter. Mens predikasjonskraften mellom disse variablene for jentene i denne studien, virker noe mer usikkert. Predikasjonskraften er svak, og modellen er ikke signifikant. Resultatene viste at elevene i denne studien har en forholdsvis høy gjennomsnittsskår i alle skalaer, men ikke veldig ulikt sammenlignet med tilsvarende resultater i andre studier. Jentene skårer høyere enn guttene i alle mine skalaer. Studien kan gi inntrykk av hvordan selvoppfatning henger sammen med sosial inkludering og gi informasjon om kjønnsforskjeller.
Description
Master's thesis in Special education.
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit