Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoland, Erling
dc.contributor.authorGrindalen, Espen
dc.date.accessioned2020-09-09T11:56:20Z
dc.date.available2020-09-09T11:56:20Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677064
dc.descriptionMaster's thesis in Special education.en_US
dc.description.abstractI denne studien var formålet å undersøke hvordan faglig selvvurdering og sosial mestringstro henger sammen med sosial inkludering. Samt å undersøke om det var forskjeller mellom kjønn. Hensikten med studien var å bidra til å få mer kunnskap rundt sosial inkludering. Studien er en tverrsnittsstudie bestående av et bekvemmelighetsutvalg på 60 elever fra 6.klasse, som kom fra 4 forskjellige skoler på Vestlandet og Østlandet. Resultatene viste at de nevnte faktorene var assosiert med hverandre. Regresjonsanalyser viste at sosial mestringstro predikerer sosial inkludering for et samlet utvalg og for guttene. For jentene viste regresjonsanalysen at de uavhengige variablene i liten grad predikerer sosial inkludering. Antakelsen om at selvoppfatning henger sammen med sosial inkludering ble bekreftet for hele utvalget og for gutter. Mens predikasjonskraften mellom disse variablene for jentene i denne studien, virker noe mer usikkert. Predikasjonskraften er svak, og modellen er ikke signifikant. Resultatene viste at elevene i denne studien har en forholdsvis høy gjennomsnittsskår i alle skalaer, men ikke veldig ulikt sammenlignet med tilsvarende resultater i andre studier. Jentene skårer høyere enn guttene i alle mine skalaer. Studien kan gi inntrykk av hvordan selvoppfatning henger sammen med sosial inkludering og gi informasjon om kjønnsforskjeller.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.titleElevens selvoppfatning og sosial inkludering.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber80en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel