Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBillington, Mary
dc.contributor.authorFosli-Helgesen, Tone
dc.date.accessioned2020-09-11T10:58:11Z
dc.date.available2020-09-11T10:58:11Z
dc.date.issued2020-05-30
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677392
dc.descriptionMaster's thesis in Literacy studiesen_US
dc.description.abstractTemaet i denne oppgaven er læreplanforståelse. Denne studien hadde til hensikt å undersøke hvordan norsklærere forstår og møter endringene i norskfaget i "Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020". Å arbeide med lokalt læreplanarbeid for å kunne forstå og kunne bruke læreplanen aktivt i planleggingen av undervisningen er aktuelt for lærere og andre som arbeider i skolen de kommende årene, og forståelsen lærere har for planen vil få betydning for hvordan den formelle planen blir omsatt til undervisning. Studien har som forskningsspørsmål: Hvordan forstår og møter norsklærere endringene i norskfaget i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? -hvordan ei gruppe norsklærere på ungdomstrinnet forstår endringene i den nye læreplanen i norskfaget. Studien hadde en kvalitativ tilnærming som besto av en refleksjonstekst og observasjoner på to fagseksjonsmøter i norsk. Det teoretiske perspektivet har utgangspunkt i læreplanteori, prinsipper for lokalt læreplanarbeid, samt translasjonsteori. Funnene blir drøftet i lys av de teoretiske perspektivene samt tidligere forskning om læreplanimplementering. Studien viser funn der det uttrykkes forståelse for endringer i det nye norskfaget i innhold og struktur i læreplanen, forståelse for konsekvenser endringene får for lærerrollen, og funn om læringsfellesskapet og holdninger til den nye planen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectlæreplanforståelseen_US
dc.subjectlokalt læreplanarbeiden_US
dc.subjecttranslatørkompetanseen_US
dc.subjectprofesjonell kapitalen_US
dc.subjectkontekstualiseringen_US
dc.subjectliteracy studiesen_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectlæreplanteorien_US
dc.titleHvordan forstår og møter lærere endringene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? - hvordan ei gruppe norsklærere på ungdomstrinnet forstår endringene i den nye læreplanen i norskfaget.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber1-55en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal