dc.contributor.advisor | Billington, Mary | |
dc.contributor.author | Fosli-Helgesen, Tone | |
dc.date.accessioned | 2020-09-11T10:58:11Z | |
dc.date.available | 2020-09-11T10:58:11Z | |
dc.date.issued | 2020-05-30 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2677392 | |
dc.description | Master's thesis in Literacy studies | en_US |
dc.description.abstract | Temaet i denne oppgaven er læreplanforståelse. Denne studien hadde til hensikt å undersøke hvordan norsklærere forstår og møter endringene i norskfaget i "Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020". Å arbeide med lokalt læreplanarbeid for å kunne forstå og kunne bruke læreplanen aktivt i planleggingen av undervisningen er aktuelt for lærere og andre som arbeider i skolen de kommende årene, og forståelsen lærere har for planen vil få betydning for hvordan den formelle planen blir omsatt til undervisning. Studien har som forskningsspørsmål: Hvordan forstår og møter norsklærere endringene i norskfaget i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020?
-hvordan ei gruppe norsklærere på ungdomstrinnet forstår endringene i den nye læreplanen i norskfaget. Studien hadde en kvalitativ tilnærming som besto av en refleksjonstekst og observasjoner på to fagseksjonsmøter i norsk. Det teoretiske perspektivet har utgangspunkt i læreplanteori, prinsipper for lokalt læreplanarbeid, samt translasjonsteori. Funnene blir drøftet i lys av de teoretiske perspektivene samt tidligere forskning om læreplanimplementering. Studien viser funn der det uttrykkes forståelse for endringer i det nye norskfaget i innhold og struktur i læreplanen, forståelse for konsekvenser endringene får for lærerrollen, og funn om læringsfellesskapet og holdninger til den nye planen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | læreplanforståelse | en_US |
dc.subject | lokalt læreplanarbeid | en_US |
dc.subject | translatørkompetanse | en_US |
dc.subject | profesjonell kapital | en_US |
dc.subject | kontekstualisering | en_US |
dc.subject | literacy studies | en_US |
dc.subject | utdanningsvitenskap | en_US |
dc.subject | læreplanteori | en_US |
dc.title | Hvordan forstår og møter lærere endringene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? - hvordan ei gruppe norsklærere på ungdomstrinnet forstår endringene i den nye læreplanen i norskfaget. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 1-55 | en_US |