En casestudie: sjangerkriterier, ordbank og modelltekst som stillas i andrespråksskriving
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2677396Utgivelsesdato
2020-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Sammendrag
Denne masterstudien handler om hvordan andrespråkselever gjør seg nytte av støttende stillas i egen skriving. Problemstillingen er nærmere presisert til å gjelde på hvilken måte andrespråkselever på ungdomstrinnet gjør seg nytte av sjangerkriterier, ordbank og modelltekst når de skal skrive en filmanmeldelse.
For å finne svar på problemstillingen, valgte jeg å designe et undervisningsforløp der stillasarbeid sto i fokus. Jeg brukte den australske sjangerpedagogikken som inspirasjon da jeg planla undervisningen og skriveforsker Pauline Gibbons sine teorier om stillasering ligger som et grunnlag i utprøvingen.
Datamaterialet i studien består av fire elevtekster skrevet av andrespråkselever på ungdomstrinnet. Felles for elevene er at de har kort botid i Norge og de har arabisk som morsmål. I analysen av tekstene har jeg sett på hvilke spor sjangerkriterier, ordbank og modelltekst gir når det gjelder struktur, innhold og språk i elevenes tekster.
Resultatene fra analysen er ikke, og kan heller ikke bli, entydige. Hver elev har gjort seg nytte av stillasene på sin måte, om enn i større og mindre grad. Men en kan summere med at sjangerkriterier, ordbank og modelltekst var til hjelp for de fire elevene da de skulle skrive filmanmeldelse for første gang. Det studien også forsiktig kan indikere, er at de elevene som har kommet lengst i sin andrespråksutvikling, drar mest nytte av de stillasene denne studien omhandler. Her er det imidlertid behov for mer forskning for å kunne fastslå om dette er funn som kan generaliseres.
Beskrivelse
Master's thesis in Literacy studies