Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHoem, Toril Frafjord
dc.contributor.authorNilsen, Hilde
dc.date.accessioned2020-09-11T11:06:27Z
dc.date.available2020-09-11T11:06:27Z
dc.date.issued2020-05-29
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677398
dc.descriptionMaster's thesis in literacy studiesen_US
dc.description.abstractFormålet med denne kvalitative kasusstudien har vært å undersøke 7. trinnselevers argumenterende skriving i norskfaget, i en kontekst der de var involvert i utarbeidelsen av kriterier for kvalitet. Problemstillingen jeg søkte svar på var: Hva kjennetegner 7. trinnselevers argumenterende tekster når de selv er med og definerer kriterier for kvalitet? Med utgangspunkt i forskningsbaserte anbefalinger og et teoretisk rammeverk innenfor tre ulike fagfelt, skrivepedagogikk, argumentasjonsteori og vurdering, ble det designet et undervisningsopplegg som innbefattet en skriveoppgave der elevene skrev en argumentasjonstekst. Datamaterialet bestod av fire argumentasjonstekster skrevet av fire elever, elevenes kriterieskjema for skriveoppgavens tekstkvaliteter og notater fra individuelle strukturerte samtaler. Det ble gjort en deskriptiv tekstanalyse med fokus på tekstenes argumentasjon og struktur. Videre ble det undersøkt hvordan elevene støttet seg til de utarbeidede kvalitetskriteriene og hva de oppfattet som kvaliteter. Resultatene fra den deskriptive analysen viste at flertallet av elevene mestret å strukturere argumentasjonstekstene på en hensiktsmessig måte med bakgrunn i kvalitetskriteriene som de utarbeidet for teksttypen. Analysen av tekstene viste at alle de fire elevene hadde minst tre argumenter for sin hovedpåstand. I tre av de fire tekstene ble argumentene forsøkt styrket ved hjelp av et begrenset utvalg adverbialer. Analysen indikerer at elevene utrykte hele eller deler av resonnement med stor grad av sikkerhet, mens andre utsagn ble moderert og framsto mer usikre. En av tekstene skilte seg ut ved at den i liten grad inneholdt styrkingsmarkører for argumentasjonen. En annen tekst bemerket seg ved å fremme påstander med stor grad av sikkerhet, og ved større forekomst av styrkingsmarkører i form av adverbialer og ladete adjektiv. Studien viste dessuten at alle elevene så ut til å støtte seg til kvalitetskriteriene i skrivingen, men at kriteriet «å tilbakevise antatte motargument» var mindre synlige i tekstene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectargumenterende skrivingen_US
dc.subjectargumentasjonen_US
dc.subjectToulmins argumentasjonsmodellen_US
dc.subjectstruktur i argumentasjonen_US
dc.subjectelevmedvirkningen_US
dc.subjectvurdering for læringen_US
dc.subjectkriterier for kvaliteten_US
dc.subjectsjangerpedagogikken_US
dc.subjectlesevitenskapen_US
dc.subjectliteracy studiesen_US
dc.title"Det verste var å finne argumentene ..." En studie om argumenterende skriving og elevmedvirkning i utarbeidelse av kvalitetskriterier på 7. trinnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber1-60en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal