Show simple item record

dc.contributor.advisorWestergård, Elsa
dc.contributor.authorVistnes, Kirsten
dc.date.accessioned2020-09-11T12:15:25Z
dc.date.available2020-09-11T12:15:25Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677429
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractMålet med dette kvalitative prosjektet har vært å oppnå bedre innsikt i, og forståelse av, hvordan kvaliteten på barnehagens foreldresamarbeid kan påvirke utviklingen til barn i utfordringer. Gjennom intervjuer med åtte pedagoger har følgende forskningsspørsmål blitt belyst og besvart: - I hvilken grad opplever pedagogene at det er sammenheng mellom relasjonen de har til foreldrene og kvaliteten på samarbeidet? - Hvordan opplever barnehagepedagogene at et utfordrende samarbeid kan påvirke barnas utvikling? Prosjektet tok utgangspunkt i en systemteoretisk forståelsesramme hvor utgangspunktet er at barnets utvikling er nært knyttet til foreldrenes relasjon til barnehagen. Analysen er gjennomført som en temabasert analyse hvor deltakerens bidrag er satt sammen Den analytiske tilnærmingen var temabasert hvor fortolkningen hadde som mål å synliggjøre et felles meningsinnhold. Pedagogenes erfaring var at foreldresamarbeidet fungerte godt med de aller fleste foreldre. Studien synliggjorde at barnehagepedagogene opplevde en sammenheng mellom samarbeidsrelasjonen de hadde etablert til foreldrene og kvaliteten på foreldresamarbeidet. Opplevelsen av utfordrende foreldresamarbeid var i stor grad knyttet til situasjoner hvor foreldrene ikke delte barnehagens bekymring for barnet, eller der barnehagens bekymring var knyttet til foreldrenes utøvelse av foreldrerollen. Ved å bruke tid løste de fleste situasjonene seg, men noen ganger ble samarbeidet så anstrengt at det fikk synlige konsekvenser barna. Barn, som i utgangspunktet strevde med utfordringer, ble satt i vanskelige situasjoner hvor de opplevde situasjoner hvor uenigheten mellom barnehagen og foreldrene skapte lojalitetskonflikter og brutte helhetserfaringer. Selv om omfanget av alvorlige saker virket til å være lite, var det mye som tydet på at konsekvensene for de barna som ble rammet var omfattende.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectbarn i utfordringeren_US
dc.subjectforeldresamarbeidets betydningen_US
dc.subjectrelasjonsbyggingen_US
dc.subjectutfordrende foreldresamarbeiden_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.titleForeldresamarbeidets kvalitet - betydningsfullt for utviklingen til barnehagebarn i utfordringer?en_US
dc.title.alternativeThe quality of parental cooperation – is it significant for the development of children in challenging circumstances?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber89en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal