Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVangsnes, Elin Nesvoll
dc.contributor.authorPedersen, Eline Lovisa Susanne
dc.date.accessioned2020-09-11T13:19:58Z
dc.date.available2020-09-11T13:19:58Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677475
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractHensikten med denne studien har vært å rette oppmerksomhet mot stille atferd i skolen, for deretter å vektlegge de sjenerte elevene som én av de elevgruppene som ofte utviser en stille atferd. Konsekvenser av sterk sjenanse kan være ulike psykiske vansker. På bakgrunn av dette ble det forsøkt å finne ut av læreres erfaringer med tilrettelegginger som videre kan vise seg å bidra til forebygging psykiske vansker hos sjenerte elever. Dermed ble den endelige problemstillingen formulert slik: «Hvordan erfarer lærere å tilrettelegge for sjenerte elever, og hvordan kan denne tilretteleggingen bidra til forebygging av psykiske vansker hos disse elevene?». Det teoretiske perspektivet denne studien ble bygget på omhandler teori og forskning om sjenerte elever, klasseledelse, gradvis eksponering og elevenes mestring. Studien er en kvalitativ studie der det ble benyttet delvis strukturerte forskningsintervjuer av fire lærere på en barneskole. Disse intervjuene omhandlet i stor grad lærernes egne erfaringer av tilrettelegging for sjenerte elever. Funnene av studien viste at lærerne erfarer ulike måter å tilrettelegge på for sjenerte elever. Videre kan disse tilretteleggingene se ut til å bidra til forebygging av psykiske vansker hos denne elevgruppen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectsjenerte eleveren_US
dc.subjectpsykiske vanskeren_US
dc.subjectforebyggingen_US
dc.subjecttilretteleggingen_US
dc.subjectklasseledelseen_US
dc.subjectgradvis eksponeringen_US
dc.subjectmestringen_US
dc.titleForebygging av psykiske vansker hos sjenerte eleveren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber82en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal