dc.contributor.advisor | Byrkjedal-Sørby, Liv Jorunn | |
dc.contributor.author | Skuterud, Nora Bjørk | |
dc.date.accessioned | 2020-09-11T13:28:34Z | |
dc.date.available | 2020-09-11T13:28:34Z | |
dc.date.issued | 2020-06-10 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2677480 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | en_US |
dc.description.abstract | Masteroppgavens tema er sosiallærers rolle i skolen, og dens betydning for elevenes psykiske helse. Studiens hensikt har vært å fremheve sosiallærer som en ressurs i det forebyggende psykiske helsearbeidet, hvor målet har vært å finne ut hvordan sosiallærerne bør arbeide for å skape muligheter for elevenes utvikling av en god psykisk helse. Den overordnede problemstilling er: «Hvordan kan sosiallæreren bidra til å fremme god psykisk helse i skolen? Generelt, og spesielt for elever som viser sosiale og emosjonelle vansker». For å belyse problemstillingen ble kvalitativt forskningsintervju benyttet, med utgangspunkt i en semistrukturert intervjuguide. Utvalget bestod av fem sosiallærere fra fem ulike barneskoler.
Studiens funn peker på at grunnlaget for å arbeide med psykisk helse i skolen er til stede, hvor en god begrepsforståelse av psykisk helse ivaretas. Derimot er sosiallærerrollen udefinert, noe som påvirker sosiallærernes arbeidsinstruks. Funn fra studien indikerer et behov for å definere sosiallærerollen, slik at rollen synliggjøres og tydeliggjøres i skolen. En arbeidsinstruks kan utarbeides sammen med rektor, ledelsen og det resterende personalet, for å skape en felles forståelse av sosiallærers funksjon i skolen. Dermed kan sosiallærer arbeide systematisk i hele personalet, hvor de kan igangsette tiltak som trivselsledere, psykologisk førstehjelp, småjobber i skolehverdagen, og utarbeide aktivitetsplaner. Praktiske tiltak som retter seg mot forbedring av det psykososiale miljøet i skolen, hvor relasjonsbygging og mestringsopplevelser vektlegges. Dersom forutsetningene ivaretas kan sosiallæreren jobbe systematisk og systemrettet i arbeidet med å fremme god psykisk helse i skolen, og få en sentral rolle i skolens forebyggende psykiske helsearbeid. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020; | |
dc.subject | spesialpedagogikk | en_US |
dc.subject | sosiallærer | en_US |
dc.subject | psykisk helse | en_US |
dc.subject | helsefremmende arbeid | en_US |
dc.subject | det psykososiale miljøet | en_US |
dc.subject | relasjoner | en_US |
dc.subject | mestring | en_US |
dc.subject | intersubjektivitet | en_US |
dc.subject | livsmestring | en_US |
dc.subject | sosiale og emosjonelle vansker | en_US |
dc.title | Sosiallærerens betydning for elevenes psykiske helse i skolen - Tilrettelegging som skaper muligheter for utvikling av en god psykisk helse | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.source.pagenumber | 1-92 | en_US |