Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorByrkjedal-Sørby, Liv Jorunn
dc.contributor.authorSkuterud, Nora Bjørk
dc.date.accessioned2020-09-11T13:28:34Z
dc.date.available2020-09-11T13:28:34Z
dc.date.issued2020-06-10
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677480
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractMasteroppgavens tema er sosiallærers rolle i skolen, og dens betydning for elevenes psykiske helse. Studiens hensikt har vært å fremheve sosiallærer som en ressurs i det forebyggende psykiske helsearbeidet, hvor målet har vært å finne ut hvordan sosiallærerne bør arbeide for å skape muligheter for elevenes utvikling av en god psykisk helse. Den overordnede problemstilling er: «Hvordan kan sosiallæreren bidra til å fremme god psykisk helse i skolen? Generelt, og spesielt for elever som viser sosiale og emosjonelle vansker». For å belyse problemstillingen ble kvalitativt forskningsintervju benyttet, med utgangspunkt i en semistrukturert intervjuguide. Utvalget bestod av fem sosiallærere fra fem ulike barneskoler. Studiens funn peker på at grunnlaget for å arbeide med psykisk helse i skolen er til stede, hvor en god begrepsforståelse av psykisk helse ivaretas. Derimot er sosiallærerrollen udefinert, noe som påvirker sosiallærernes arbeidsinstruks. Funn fra studien indikerer et behov for å definere sosiallærerollen, slik at rollen synliggjøres og tydeliggjøres i skolen. En arbeidsinstruks kan utarbeides sammen med rektor, ledelsen og det resterende personalet, for å skape en felles forståelse av sosiallærers funksjon i skolen. Dermed kan sosiallærer arbeide systematisk i hele personalet, hvor de kan igangsette tiltak som trivselsledere, psykologisk førstehjelp, småjobber i skolehverdagen, og utarbeide aktivitetsplaner. Praktiske tiltak som retter seg mot forbedring av det psykososiale miljøet i skolen, hvor relasjonsbygging og mestringsopplevelser vektlegges. Dersom forutsetningene ivaretas kan sosiallæreren jobbe systematisk og systemrettet i arbeidet med å fremme god psykisk helse i skolen, og få en sentral rolle i skolens forebyggende psykiske helsearbeid.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectsosiallæreren_US
dc.subjectpsykisk helseen_US
dc.subjecthelsefremmende arbeiden_US
dc.subjectdet psykososiale miljøeten_US
dc.subjectrelasjoneren_US
dc.subjectmestringen_US
dc.subjectintersubjektiviteten_US
dc.subjectlivsmestringen_US
dc.subjectsosiale og emosjonelle vanskeren_US
dc.titleSosiallærerens betydning for elevenes psykiske helse i skolen - Tilrettelegging som skaper muligheter for utvikling av en god psykisk helseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber1-92en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel