Læreres holdninger til et inkluderende klasserom
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2677481Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1070]
Sammendrag
Problemstillingen i dette prosjektet er: «Har lærere som har god mestringstro en mer positiv holdning til kulturelt mangfold?». Prosjektet hadde to mål. Først å utvikle skalaer om norske læreres holdninger til kulturelt mangfold, erfaring med mangfold, didaktisk og relasjonell mestringstro. Deretter å undersøke sammenhengen mellom disse.
Studien er tilknyttet CHANCES-prosjektet ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger, som skal identifisere faktorer som fremmer eller hindrer psykologisk velvære, sosial inkludering og skoleengasjement hos nyankomne elever i Norge. Oppgaven min er basert på piloteringen før hovedprosjektet, der formålet var å utvikle spørreskjemaet og å teste ut skalaer.
Dette er en tverrsnittstudie med kvantitativ tilnærming. Dataene ble samlet inn ved hjelp av en spørreundersøkelse, og sammenhenger er undersøkt med korrelasjonsanalyser og regresjonsanalyser.
Vi fikk 64 svar på pilottesten (28.9%), og har tatt hensyn til svarprosenten og lite utvalg i diskusjonen av funnene. Skalaene ble vurdert som gode med tilfredsstillende indre konsistens, faktorladninger og begrepsvaliditet.
Generelt har deltakerne svært positive holdninger til kulturelt mangfold. Vi fant en signifikant sammenheng mellom erfaring og holdninger, og en liten ikke-signifikant indirekte sammenheng mellom erfaringer og holdninger gjennom didaktisk eller relasjonell mestringstro.
Funnene i studien støtter ikke problemstillingen om at lærere med god mestringstro har mer positive holdninger til kulturelt mangfold. Det kan ikke utelukkes at funnene hadde vært annerledes i et større utvalg.
I videre forskning ville det være interessant å prøve ut skalaene i et større representativt utvalg.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education