Fysisk aktivitet i skolen, fra kunnskap til praksis: Muligheter og utfordringer ved å implementere fysisk aktiv læring som didaktisk verktøy i skolen
Doctoral thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2681841Utgivelsesdato
2020-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
- PhD theses (HF-IGIS) [24]
Originalversjon
Fysisk aktivitet i skolen, fra kunnskap til praksis: Muligheter og utfordringer ved å implementere fysisk aktiv læring som didaktisk verktøy i skolen by Ingrid Skage, Stavanger : University of Stavanger, 2014 (PhD thesis UiS, no. 547)Sammendrag
Utgangspunktet for denne studien var at vi i økende grad har pålitelig kunnskap om hva som er effektiv praksis for økt fysisk aktivitet i skolen, men vi mangler kunnskap om hvordan denne kunnskapen kan tas i bruk i praksis. Fysisk aktiv læring (FAL) er et didaktisk verktøy der fysisk aktivitet integreres i den faglige undervisningen for å oppnå læringsmål og samtidig bidra til å øke elevenes fysiske aktivitetsnivå. Studien belyser muligheter og utfordringer ved implementering av FAL i en norsk skolekontekst. Ulike faser i implementeringsprosessen ble studert med sikte på å utvikle bedre forståelse for faktorer som virker inn på prosessens ulike faser og sammenhengen mellom disse. Studiens hovedmål var å fremsette konkrete anbefalinger og strategier for en bærekraftig implementering av FAL.
Avhandlingen inngår som en del av Aktiv skole, som er et samarbeidsprosjekt mellom Stavanger kommune og Universitetet i Stavanger. Utgangspunktet for prosjektet var et folkehelseperspektiv, der en ønsket å utvikle en modell for økt fysisk aktivitet i skolen. I løpet av skoleåret 2014/2015 ble det gjennomført en intervensjonsstudie der FAL utgjorde kjerneelementet i intervensjonen. Avhandlingens fire delstudier bidrar hver for seg, men også sammen, til en bedre forståelse av kompleksiteten i endringsprosessen skoler går gjennom ved implementering av FAL, både på individ- og organisasjonsnivå. Studiens empiriske materiale bygger på data samlet inn ved hjelp av kvalitative intervjuer av lærere, skoleledere og elever.
Den første delstudien bidrar til en bedre forståelse for utfordringer ved implementering av FAL når implementeringsstrategien har et sterkt forskningsfokus. Her ble det funnet at utilstrekkelig opplæring, manglende implementeringsstøtte fra rektor og manglende tid til å forberede gode undervisningsopplegg var utfordrende barrierer.
Består av
Paper 1: Dyrstad, S.M., Kvalø, S.E., Alstveit, M. & Skage, I. (2018). Physically active academic lessons: Acceptance, barriers and facilitators for implementation. BMC Public Health, 18(1), 322.Paper 2: 2: Skage, I., Ertesvåg, S.K., Roland, P. & Dyrstad, S.M. (2020). Implementation of physically active lessons: A 2-year follow-up. Evaluation and Program Planning, 83, 101874.
Paper 3: Skage, I. & Dyrstad, S.M. (2019). “It`s not because we don`t believe in it …”: Headteachers` perceptions of implementing physically active lessons in school. BMC Public Health, 19, 1674.
Paper 4: Skage, I., Ertesvåg, S.K., Dyrstad, S.M. “It`s another way of thinking about teaching”: Teachers` experience of implementing physically active lessons (revidert og re- innsendt 2020). Denne artikkelen er ikke i Brage pga. opphavsrett.
Utgiver
University of Stavanger, NorwaySerie
PhD thesis UiS;;547