Omstilling i lokale mediehus under oppkjøp
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2682045Utgivelsesdato
2020-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1424]
Sammendrag
Digitalisering har ført til store omstillinger for flere bransjer. Mediebransjen har siden innføringen av internett på 1990-tallet gått stadig mer over på digitale plattformer. Dette fører naturligvis også til omstillinger for mediehusene, da særlig lokale mediehus. Lokale mediehus mangler ofte de økonomiske og teknologiske ressursene som er nødvendige for å kunne digitalisere papiravisen med økonomisk suksess. Det er et behov for verktøy og kunnskap som skaper økonomisk suksess for mediehusene via digitale plattformer. Dette handler blant annet om å skaffe inntekter fra digitale annonser, men også hvordan skaffe abonnenter til nettavisen. Den siste tiden har nettaviser i mye større grad satt opp betalingsmurer for innholdet sitt, og dette er et nødvendig tiltak ettersom inntekter fra papiravisen, både annonseinntekter og opplagsinntekter, stadig synker.
På grunn av digitalisering er endringsledelse i mange bransjer, også mediebransjen, mer relevant enn noensinne før. Hovedmålet med akkurat denne studien er å skape innsikt til og belyse hvordan større omstillinger oppleves for de ansatte i de lokale redaksjonene. I denne oppgaven handler dette om omstillinger i organisasjonen som følge av et oppkjøp. Dette oppkjøpet kommer i kjølvannet av akkurat det som er redegjort for ovenfor. Lokale mediehus blir en del av et større konsern i håp om å skaffe økonomiske og teknologiske ressurser for å kunne være med på den digitale utviklingen. For å undersøke dette presenteres funn fra intervju sammen med et relevant teoretisk grunnlag. Teorigrunnlaget omhandler tema som omstillingsprosesser, organisasjonsendring, implementering, og kunnskapsoverføring.
Forskningsmetoden studien anvender for å undersøke disse spørsmålene har en kvalitativ tilnærming. Datainnsamlingen har foregått gjennom semistrukturerte intervjuer med ansatte i fra fire av redaksjonene i Amedias region Nordsjø, tidligere Nordsjø Media AS. Her har hensikten vært å søke kunnskap om deres tanker, opplevelser og erfaringer gjennom en objektiv tilnærming. Årsaken til at denne metoden ble valgt, er fordi studien søker å få dypere innsikt inn i fenomen som antas å oppstå som følge av organisatoriske endringer.
Studiens funn peker på muligheter og utfordringer ved Amedias overtakelse av Nordsjø Media, og de omstillingene de lokale mediehusene opplevde som følge av eierbyttet. Funn indikerer utfordringer knyttet til implementeringprosessen og Amedias translatørkompetanse.
Beskrivelse
Master's thesis in Change management