Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønningstad, Chris
dc.contributor.authorMadsen, Cecilie Krohn
dc.contributor.authorPuente, Linn Marita Holstad
dc.date.accessioned2020-10-09T12:47:46Z
dc.date.available2020-10-09T12:47:46Z
dc.date.issued2020-06-11
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2682055
dc.descriptionMaster's thesis in Change Managementen_US
dc.description.abstractFormålet med dette forskningsprosjektet har vært å undersøke hvordan garnforhandlere forholder seg til digitalisering. Vi har arbeidet ut fra følgende problemstilling: “Hvilke strategier bruker garnforhandlere for å overleve i et marked som går gjennom en digital endring”. Målet har vært å avdekke hvilke muligheter og begrensninger, styrker og svakheter de ulike strategiene medfører. For å danne oss et godt teoretisk grunnlag for forskningen har vi valgt å legge fokuset på teori om digitalisering, strategi og forbrukeratferd. Dette er temaer som relaterer direkte til vår problemstilling. Porter’s Five Forces har vært et gjennomgående rammeverk i analyse og diskusjon, mens sammenligning gjennom SWOT-analyse har blitt brukt for å besvare forskningsspørsmålene. Vår tilnærming til forskningen har vært hermeneutisk, som vil si at vi har fokusert på de bakomliggende meningene og forstår de ulike delene ved å se på helheten. Dette er nært knyttet til kvalitativ metode, som er metoden vi har benyttet for å samle inn data gjennom dybdeintervjuer. Vi har videre brukt casedesign og analysert vårt datamateriale i en tematisk analyse. Gjennom den tematiske analysen kom det tre hovedtemaer frem: utvikling, markedssituasjonen og strategi. Utvikling handler i stor grad om hvordan strikking som trend har utviklet seg i bølgedaler over tid, der et viktig funn har vært hvordan digitalisering har påvirket dagens bølge. Markedssituasjonen tar for seg hvordan de ulike informantene opplever markedet slik det er i dag. Et sentralt funn i forbindelse med dette er at vi ser tydelig at netthandel har tatt over store deler av markedet. Strategi går ut på hvilke grep butikkene vi har vært i kontakt med benytter for å overleve. Et interessant funn er hvordan leverandører og kunder har stor innvirkning på hvilke strategiske grep man må ta generelt, men også digitalt. I vår konklusjon kommer det frem at man må bli mer digital for å overleve. Samtlige av virksomhetene bruker i dag sosiale medier som sin primære markedsføringskanal, og bruker samtidig dette til å undersøke markedet og samhandle med kunder. Likevel må butikkene utvide sitt nedslagsfelt gjennom digitale plattformer som netthandel for å nå ut til flere kunder, ellers kan fremtiden se mørk ut.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMS/2020;
dc.subjectendringsledelseen_US
dc.subjectdigitaliseringen_US
dc.subjectstrategien_US
dc.subjectfobrukeratferden_US
dc.subjectchange managementen_US
dc.titleSlow Fashion - Fast Growth: en kvalitativ studie av hvordan garnforhandlere overlever i digital endringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel