• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Mathematics and Physics (TN-IMF)
  • Studentoppgaver (TN-IMF)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Mathematics and Physics (TN-IMF)
  • Studentoppgaver (TN-IMF)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En lærers undervisningsarbeid knyttet til elevers arbeid med kontekstbaserte matematikkoppgaver gjennom dialogbasert undervisning på 6.trinn.

Skjørestad, Marita
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Skjorestad_Marita.pdf (1.384Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2683956
Date
2020-06-12
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (TN-IMF) [52]
Abstract
Dialogbasert undervisning har fått en større plass i forskningen på matematikkundervisning de siste årene, noe som også har påvirket utformingen av den nye læreplanen som iverksettes høsten 2020. I dialogbasert undervisning er kommunikasjon sosialt organisert, og mennesker utvikler forståelse gjennom dialogisk deltakelse. Elevene vil derfor få muligheter for utvikling og læring dersom de får delta i meningsutvekslinger i klasserommet. Denne studien belyser hvordan læreren kan legge til rette for elevdeltakelse i matematiske samtaler knyttet til en virkelighetsnær kontekst i geometri og multiplikasjon på 6.trinn. Masteravhandlingen retter også søkelyset mot lærerens refleksjoner rundt undervisningsarbeidet hun står overfor i den dialogbaserte undervisningen i lys av matematiske undervisningsoppgaver (task of teaching). I analysearbeidet av videoopptak av dialoger i klasserommet mellom lærer og elever ble det brukt to dialogiske rammeverk.

Studiens funn illustrerer det komplekse undervisningsarbeidet ved de valgene læreren gjør i forkant av og underveis i de matematiske samtalene i klasserommet for å gi elevene muligheter for elevdeltakelse. Lærerens åpne og utforskende spørsmål fremsto som avgjørende for etableringen og opprettholdelsen av et dialogisk rom, hvor elevene fikk muligheter til å delta i meningsforhandlinger i arbeidet mot felles forståelse. Lærerens mangel på evaluering av elevbidrag, hvor elevene i stedet ble invitert til videre deltakelse, belyser et mer elevsentrert kommunikasjonsmønster enn hva en finner i IRE/IRF strukturene. Kjerneoppgaven å knytte representasjoner til deres underliggende konsepter kom til syne gjennom lærerens bruk av ulike representasjoner og de utfordringene læreren står overfor i arbeidet med å få elevene til å utvikle forståelse for abstrakte fenomener.
Description
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit