Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjuland, Raymond
dc.contributor.authorSkjørestad, Marita
dc.date.accessioned2020-10-20T13:25:32Z
dc.date.available2020-10-20T13:25:32Z
dc.date.issued2020-06-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683956
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolen_US
dc.description.abstractDialogbasert undervisning har fått en større plass i forskningen på matematikkundervisning de siste årene, noe som også har påvirket utformingen av den nye læreplanen som iverksettes høsten 2020. I dialogbasert undervisning er kommunikasjon sosialt organisert, og mennesker utvikler forståelse gjennom dialogisk deltakelse. Elevene vil derfor få muligheter for utvikling og læring dersom de får delta i meningsutvekslinger i klasserommet. Denne studien belyser hvordan læreren kan legge til rette for elevdeltakelse i matematiske samtaler knyttet til en virkelighetsnær kontekst i geometri og multiplikasjon på 6.trinn. Masteravhandlingen retter også søkelyset mot lærerens refleksjoner rundt undervisningsarbeidet hun står overfor i den dialogbaserte undervisningen i lys av matematiske undervisningsoppgaver (task of teaching). I analysearbeidet av videoopptak av dialoger i klasserommet mellom lærer og elever ble det brukt to dialogiske rammeverk. Studiens funn illustrerer det komplekse undervisningsarbeidet ved de valgene læreren gjør i forkant av og underveis i de matematiske samtalene i klasserommet for å gi elevene muligheter for elevdeltakelse. Lærerens åpne og utforskende spørsmål fremsto som avgjørende for etableringen og opprettholdelsen av et dialogisk rom, hvor elevene fikk muligheter til å delta i meningsforhandlinger i arbeidet mot felles forståelse. Lærerens mangel på evaluering av elevbidrag, hvor elevene i stedet ble invitert til videre deltakelse, belyser et mer elevsentrert kommunikasjonsmønster enn hva en finner i IRE/IRF strukturene. Kjerneoppgaven å knytte representasjoner til deres underliggende konsepter kom til syne gjennom lærerens bruk av ulike representasjoner og de utfordringene læreren står overfor i arbeidet med å få elevene til å utvikle forståelse for abstrakte fenomener.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.subjectdialogbasert undervisningen_US
dc.subjectdialogiske prinsipperen_US
dc.subjectsamtaletrekk (talk moves)en_US
dc.subjectdialogiske ytringer (dialogue moves)en_US
dc.subjectgeometrien_US
dc.subjectmultiplikasjonen_US
dc.subjectkjerneoppgaveren_US
dc.subjectmatematikkdidaktikken_US
dc.titleEn lærers undervisningsarbeid knyttet til elevers arbeid med kontekstbaserte matematikkoppgaver gjennom dialogbasert undervisning på 6.trinn.en_US
dc.title.alternativeThe work of teaching of a mathematics teacher when students are introduced to contextualized problems in a dialogue-based sixth-grade classroom.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber155en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel