dc.contributor.advisor | Bjuland, Raymond | |
dc.contributor.author | Skjørestad, Marita | |
dc.date.accessioned | 2020-10-20T13:25:32Z | |
dc.date.available | 2020-10-20T13:25:32Z | |
dc.date.issued | 2020-06-12 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2683956 | |
dc.description | Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school | en_US |
dc.description.abstract | Dialogbasert undervisning har fått en større plass i forskningen på matematikkundervisning de siste årene, noe som også har påvirket utformingen av den nye læreplanen som iverksettes høsten 2020. I dialogbasert undervisning er kommunikasjon sosialt organisert, og mennesker utvikler forståelse gjennom dialogisk deltakelse. Elevene vil derfor få muligheter for utvikling og læring dersom de får delta i meningsutvekslinger i klasserommet. Denne studien belyser hvordan læreren kan legge til rette for elevdeltakelse i matematiske samtaler knyttet til en virkelighetsnær kontekst i geometri og multiplikasjon på 6.trinn. Masteravhandlingen retter også søkelyset mot lærerens refleksjoner rundt undervisningsarbeidet hun står overfor i den dialogbaserte undervisningen i lys av matematiske undervisningsoppgaver (task of teaching). I analysearbeidet av videoopptak av dialoger i klasserommet mellom lærer og elever ble det brukt to dialogiske rammeverk.
Studiens funn illustrerer det komplekse undervisningsarbeidet ved de valgene læreren gjør i forkant av og underveis i de matematiske samtalene i klasserommet for å gi elevene muligheter for elevdeltakelse. Lærerens åpne og utforskende spørsmål fremsto som avgjørende for etableringen og opprettholdelsen av et dialogisk rom, hvor elevene fikk muligheter til å delta i meningsforhandlinger i arbeidet mot felles forståelse. Lærerens mangel på evaluering av elevbidrag, hvor elevene i stedet ble invitert til videre deltakelse, belyser et mer elevsentrert kommunikasjonsmønster enn hva en finner i IRE/IRF strukturene. Kjerneoppgaven å knytte representasjoner til deres underliggende konsepter kom til syne gjennom lærerens bruk av ulike representasjoner og de utfordringene læreren står overfor i arbeidet med å få elevene til å utvikle forståelse for abstrakte fenomener. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020; | |
dc.subject | dialogbasert undervisning | en_US |
dc.subject | dialogiske prinsipper | en_US |
dc.subject | samtaletrekk (talk moves) | en_US |
dc.subject | dialogiske ytringer (dialogue moves) | en_US |
dc.subject | geometri | en_US |
dc.subject | multiplikasjon | en_US |
dc.subject | kjerneoppgaver | en_US |
dc.subject | matematikkdidaktikk | en_US |
dc.title | En lærers undervisningsarbeid knyttet til elevers arbeid med kontekstbaserte matematikkoppgaver gjennom dialogbasert undervisning på 6.trinn. | en_US |
dc.title.alternative | The work of teaching of a mathematics teacher when students are introduced to contextualized problems in a dialogue-based sixth-grade classroom. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.source.pagenumber | 155 | en_US |