Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJensen, Maria Therese
dc.contributor.authorVedøy, Frøydis
dc.date.accessioned2020-10-20T13:30:11Z
dc.date.available2020-10-20T13:30:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683960
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractSammendrag I begynneropplæringen må skolen møte alle elevene med ambisiøse og realistiske forventninger, slik at de får tro på egne evner og muligheter. Elever som opplever mestring, motiveres til å bli mer utholdende og selvstendige. Denne studien vil ha fokus på elevenes selvbilde i lese- og skriveopplæringen. Studien inneholder teori som omhandler tidligere forskning på emner som lesers selvbilde, interesse for lesing og ferdigheter i leseforståelse. Hensikten med studien er å undersøke faktorer som kan ha betydning for selvbilde til elever som lærer seg å lese. Forskningen går ut på å finne ut om interesse for lesing og ferdigheter i leseforståelse har sammenheng med lesers selvbilde. Studiens utvalg består av andreklassinger (n= 2880) og datamaterialet er samlet inn våren 2018. Spørsmål er besvart elektronisk i forhold til tema «Lesers selvbilde» og «Interesse for lesing», mens «Ferdigheter i leseforståelse» er innhentet fra kartleggingsprøver. Materialet har blitt analysert gjennom faktoranalyse og multippel regresjonsanalyse. Denne studiens resultater viser at lesers selvbilde har sammenheng med interesse for lesing og ferdigheter i leseforståelse. Analysen viser at resultatet strekker seg opp mot middels god forklaringskraft. Interesse for lesing har ifølge denne undersøkelsen mer sammenhengen med lesers selvbilde, enn ferdigheter i leseforståelse. Begge har positiv, signifikant (p< 0,00) sammenheng med lesers selvbilde. Resultatene blir diskutert opp mot tidligere forskning på området i forhold til hvor tidlig elever blir påvirket av sitt selvbilde i forhold til lesing, hvordan interesse for lesing og ferdigheter i lesing påvirker lesers selvbilde og hvilke fremgangsmåter som bør benyttes for å styrke lesers selvbilde. Til slutt en oppsummering av studien, metoden og forslag til videre forskning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectlesers selvbildeen_US
dc.subjectinteresse for lesingen_US
dc.subjectferdigheter i leseforståelseen_US
dc.titleHar elevens interesse for lesing og ferdigheter i lesing, betydning for elevens selvbilde i forhold til lesing.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber66en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel