dc.contributor.advisor | Jensen, Maria Therese | |
dc.contributor.author | Vedøy, Frøydis | |
dc.date.accessioned | 2020-10-20T13:30:11Z | |
dc.date.available | 2020-10-20T13:30:11Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2683960 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | en_US |
dc.description.abstract | Sammendrag
I begynneropplæringen må skolen møte alle elevene med ambisiøse og realistiske forventninger, slik at de får tro på egne evner og muligheter. Elever som opplever mestring, motiveres til å bli mer utholdende og selvstendige. Denne studien vil ha fokus på elevenes selvbilde i lese- og skriveopplæringen. Studien inneholder teori som omhandler tidligere forskning på emner som lesers selvbilde, interesse for lesing og ferdigheter i leseforståelse.
Hensikten med studien er å undersøke faktorer som kan ha betydning for selvbilde til elever som lærer seg å lese. Forskningen går ut på å finne ut om interesse for lesing og ferdigheter i leseforståelse har sammenheng med lesers selvbilde. Studiens utvalg består av andreklassinger (n= 2880) og datamaterialet er samlet inn våren 2018. Spørsmål er besvart elektronisk i forhold til tema «Lesers selvbilde» og «Interesse for lesing», mens «Ferdigheter i leseforståelse» er innhentet fra kartleggingsprøver. Materialet har blitt analysert gjennom faktoranalyse og multippel regresjonsanalyse. Denne studiens resultater viser at lesers selvbilde har sammenheng med interesse for lesing og ferdigheter i leseforståelse. Analysen viser at resultatet strekker seg opp mot middels god forklaringskraft. Interesse for lesing har ifølge denne undersøkelsen mer sammenhengen med lesers selvbilde, enn ferdigheter i leseforståelse. Begge har positiv, signifikant (p< 0,00) sammenheng med lesers selvbilde.
Resultatene blir diskutert opp mot tidligere forskning på området i forhold til hvor tidlig elever blir påvirket av sitt selvbilde i forhold til lesing, hvordan interesse for lesing og ferdigheter i lesing påvirker lesers selvbilde og hvilke fremgangsmåter som bør benyttes for å styrke lesers selvbilde. Til slutt en oppsummering av studien, metoden og forslag til videre forskning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020; | |
dc.subject | spesialpedagogikk | en_US |
dc.subject | lesers selvbilde | en_US |
dc.subject | interesse for lesing | en_US |
dc.subject | ferdigheter i leseforståelse | en_US |
dc.title | Har elevens interesse for lesing og ferdigheter i lesing, betydning for elevens selvbilde i forhold til lesing. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.source.pagenumber | 66 | en_US |