Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNæsheim-Bjørkvik, Gro
dc.contributor.authorFørland, Trine
dc.date.accessioned2020-10-20T13:37:16Z
dc.date.available2020-10-20T13:37:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683967
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationen_US
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn Kroppsøvingsfaget oppleves svært forskjellig i skolen, og enkelte elever vegrer seg eller direkte mistrives i faget. Kroppsøvingsfaget kan gi opplevelser og erfaringer som fører til livslang bevegelsesglede, men for at det skal skje er trivsel en avgjørende faktor. Formål Hensikten med undersøkelsen er å få en dypere forståelse til hvorfor enkelte elever mistrives i kroppsøving, gjennom informantenes opplevelser og erfaringer på området. Problemstillingen er «Hvorfor mistrives noen i kroppsøvingsfaget og hvilke tiltak kan gjøres for at de skal trives bedre?». Utvalg Sju informanter i alderen 16 år fra en ungdomsskole på Vestlandet ble rekruttert ved strategisk utvalg. Metode Undersøkelsen er basert på kvalitativ metode, og semi-strukturerte individuelle intervju ble anvendt. For å dekke problemstillingen har informantene svart på hvordan mestringsforventninger, kroppsøvingslærer og klassemiljø kan begrunne enkelte elevers mistrivsel, og hva som kan øke trivselen i faget. Resultat Et overraskende funn var at ingen av informantene hadde oppfattet kroppsøvingsfaget som et læringsfag, og begrunnet kroppsøvingsfaget med «å være i fysisk aktivitet» eller «få et avbrekk fra de teoretiske fagene». Et annet spesielt funn var at flere av informantene var svært aktive på fritiden. Hvilken mestringsforventning informantene hadde til de ulike aktivitetene var av stor betydning for elevens trivsel. Videre kom det frem at mangel på tilhørighet var en viktig årsak for informantenes mistrivsel. Læringsklimaet fremsto som svært prestasjonsorientert og informantene og gav videre uttrykk for at idretts og prestasjonsrelaterte aktiviteter dominerte undervisningen. Konklusjon Måten faget ble praktisert på var en viktig årsak til mistrivselen i faget. Ingen av informantene hadde oppfattet at kroppsøving var et læringsfag og opplevde faget som et aktivitet og rekreasjonsfag, med små muligheter for utvikling av fysisk- motoriske ferdigheter. Dette er tankevekkende da kroppsøvingsfaget er et viktig danningsfag i skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.subjectmistrivselen_US
dc.subjecttrivselen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectmestringsforventningen_US
dc.subjectlæringsmiljøen_US
dc.titleMistrivsel i kroppsøvingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber86en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel