Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøkken, Ingrid Midteide
dc.contributor.authorKleiveland, Hilde
dc.date.accessioned2020-11-18T12:33:35Z
dc.date.available2020-11-18T12:33:35Z
dc.date.issued2020-08-30
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2688484
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractFormålet med studien er å bidra til økt innsikt og kunnskap rundt barns psykiske helse, hvor fokuset er spesielt rettet mot barns følelser. Forskningsspørsmålet for undersøkelsen omhandler hvilke måter barnehagen kan bidra til å fremme barns psykiske helse gjennom arbeid med følelser. Bakgrunn for valg av dette temaet er det stadig økende fokuset som har ligget på barns psykiske helse, samtidig som dette fokuset hovedsakelig har funnet sted i skolen. Barns følelser har stor plass i det spesialpedagogiske og psykologiske fagfelt, men vier liten plass i den allmennpedagogiske opplæringen. Jeg har dermed hatt et ønske om å finne frem til arbeidsmåter og metoder knyttet til barns følelser som kan anvendes i barnehagen, og den sammenheng dette har med barns psykiske helse. For å besvare forskningsspørsmålet, er det i denne studien blitt benyttet en kvalitativ forskningsmetode, da dette syntes mest hensiktsmessig for å finne frem til informantenes egne erfaringer og tanker om temaet. Datamaterialet ble innsamlet gjennom intervju av seks pedagogiske ledere i ulike barnehager, og det ble benyttet en strukturert intevjuguide. Tre av informantene gjennomførte intervjuet ved et fysisk møte med meg, mens de tre siste intervjuene ble gjennomført over internett med bruk av mail. Dette var en konsekvens av at oppgaven ble utformet under Covid-19 pandemien. Deler av datainnsamlingen fant sted under nedstengingen av skoler og barnehager, noe som gjorde det vanskelig å utføre de siste intervjuene gjennom fysiske møter. Analysearbeidet ble gjennomført ved å lete etter ulikheter og fellestrekk i datamaterialet, og funnene ble drøftet og analysert i lys av relevant teori. Funnene i denne analysen viser at det er ulik grad av fokus på barns psykiske helse, samt bruk av begrepet i barnehagene. I arbeid med barns følelser har barnehagene størst fokus på å jobbe med de såkalte negative følelsene, og da spesielt følelsen sinne. Flere pedagogiske ledere opplever sinne som en utfordrende følelse å møte hos barn i barnehagen. Utfordringer som blir knyttet til arbeid med barns følelser er tidspress, lav bemanning, forventninger til barnets emosjonelle evner og den barnehageansattes opprettholdelse av profesjonalitet. Til slutt viser funnene ulik grad av fokus på forebyggende arbeid som omhandler barns følelser. Konklusjonene i denne studien tilsier at anerkjennelse av barns følelser, i tillegg til å bidra til å hjelpe barn å regulere egne følelser er faktorer som kan fremme emosjonell utvikling hos barn. Barnehageansatte skiller ikke mellom følelsen sinne og utagerende atferd, og det trengs mer kunnskap om barns følelser i barnehagen. Dårlig bemanning kan bidra til å svekke kvaliteten i arbeidet med barns følelser, mens forebyggende arbeid som omhandler følelser kan bidra til å øke kvaliteten på dette arbeidet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjectpsykisk helseen_US
dc.subjectemosjonsreguleringen_US
dc.subjectfølelsesvalideringen_US
dc.subjectforebyggende arbeiden_US
dc.titlePsykisk helse og arbeid med følelser i barnehagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber91en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel