Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorDigernes, Pål Hoås
dc.date.accessioned2020-11-18T12:34:40Z
dc.date.available2020-11-18T12:34:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2688485
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolen_US
dc.description.abstractDette er en masteroppgave i matematikkdidaktikk som sammenligner åtte lærebøker fra M74 til LK06. Målet mitt med denne oppgaven er å undersøke: - Hvilke kognitive krav kreves for å løse geometrioppgavene i lærebøker fra M74 til LK06? - Hvilke læringsmuligheter gir lærebøkene elevene? For å svare på det første spørsmålet har jeg tatt i bruk de fire kognitive nivåene utviklet av Stein, Smith, Henningsen og Silver (2009). De kognitive nivåene kan en dele inn i lave kognitive krav, memorering og prosedyrer uten sammenheng, og høye kognitive krav, prosedyrer med sammenheng og å gjøre matematikk. For å svare på det andre spørsmålet har jeg koblet de kognitive nivåene til Skemp (1987) sin instrumentelle og relasjonelle forståelse og Kilpatrick, Swafford og Findell (2001) sine fem tråder for matematisk kompetanse. Denne oppgaven er en komparativ dokumentanalyse. Hvert item er blitt kodet som ett av de fire kognitive nivåene og på bakgrunn av dette kan jeg da også få en formening om hva slags læringsmuligheter lærebøkene vil kunne gi. Over 95% av itemene i alle lærebøkene stilte lave kognitive krav. Det som varierte mest var andelen memorering og prosedyrer uten sammenheng. Denne variasjonen ser ikke ut til å ha hatt sammenheng med læreplanene de ble laget for. Å gjøre matematikk var nesten fraværende. På bakgrunn av dette vil jeg påstå at læringsmulighetene lærebøkene legger opp til er snevre. Det er få muligheter for at elevene vil få en relasjonell forståelse av matematikken og de legger heller til rette for at elevene skal oppnå alle de fem trådene for matematisk kompetanse. Siden dette gjelder alle lærebøkene jeg har sett på, mener jeg at vi kan se på lærebøker som kulturelle artefakter. Kulturelle artefakter vil som kulturelle aktiviteter være resistente mot endring. Dette kan tyde på at fremtidige lærebøker vil ligne tidligere lærebøker når det gjelder kognitive krav og læringsmuligheter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskoleen_US
dc.subjectmatematikkdidaktikken_US
dc.subjectlærebøkeren_US
dc.subjectgeometrien_US
dc.subjectmatematikken_US
dc.titleHvordan har de kognitive kravene i geometri utviklet seg i norske lærebøker?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber82en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal