Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNevøy, Anne
dc.contributor.authorBakka, Karen Høiland
dc.date.accessioned2020-11-18T12:37:23Z
dc.date.available2020-11-18T12:37:23Z
dc.date.issued2020-08
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2688486
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractFormålet med dette masterprosjektet har vært å utvikle kunnskap om skolens forståelse av og møte med barnefattigdom. Jeg har gjennom prosjektet forsøkt å svare på problemstillingen: Hva er skolens rolle i møte med barn som lever i familier med vedvarende lav inntekt? Målet med studien har vært å skape en forståelse av lærere og skolelederes erfaringer og opplevelser når det kommer å møte barn som lever i familier med vedvarende lav inntekt. Det finnes lite forskning på området, studiens teoretiske bakteppe tar derfor utgangspunkt i nøkkelordene fattigdom, barnefattigdom, mangfold, inkludering og sosial rettferdighet. Forskningsmetodisk bygger studien på en kvalitativ fenomenologisk tilnærming, der semistrukturert forskningsintervju ble benyttet. Utvalget bestod av syv deltakere fra flere skoler, der tre var lærere og fire skoleledere. Kategorien skoleledere inkluderer rektorer, avdelingsledere og representanter fra den kommunale skoleadministrasjonen. Denne studien viser at skolen mangler en overordnet plan for å møte tematikken barnefattigdom. Flere deltakere uttrykte at det var vanskelig å ta opp denne problematikken. Frykten for å stigmatisere og fornærme både elever og foreldre bidrog til at lærere arbeidet for å «tilrettelegge», eller med andre ord skjule omfanget av fattigdom i klasserommet. Studien viser at bruken av mangfoldsbegrepet i skolen i liten grad tar hensyn til barn som vokser opp i lavinntektsfamilier. Det kan se ut som om bruken av mangfoldsbegrepet på skolene fokuserer på etniske minoriteter. Dette er også tydelig i den manglende representasjonen av fattigdom i Norge i skolens tekster, som lærebøker og litteratur. Dette stiller krav til økt politisk vilje til å prioritere feltet. Skolen trenger en kompetanseøkning, der fattigdomsproblematikken må inn i lærerutdanningen og i læreplaner. Det er et stort behov for mer forskning på feltet, og da særlig på hvordan fattigdom adresseres i lærerutdanningen.en_US
dc.description.abstractNøkkelord: Fattigdom, barnefattigdom, mangfold, inkludering, sosial rettferdighet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectfattigdomen_US
dc.subjectbarnefattigdomen_US
dc.titleBarn i familier med vedvarende lav inntekt; skolens rolle?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumberTotalt antall sider for bok: 101en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal