Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØverland, Klara
dc.contributor.authorJohnsen, Guro
dc.date.accessioned2021-02-17T14:33:25Z
dc.date.available2021-02-17T14:33:25Z
dc.date.issued2020-06-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2728732
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractElever som har blitt utsatt for traumatiske opplevelser i oppveksten, kan få ulike symptomer og vansker, som kan være utfordrende i møte med skolens krav til psykososial og faglig fungering. Formålet med denne studien har vært å belyse hvordan lærere beskriver sine erfaringer med tiltak i klasserommet rettet mot traumeutsatte elever fra 1. til 4. klasse. Teorigrunnlaget som er brukt i studien er hentet fra utviklingspsykologi for den aktuelle aldersgruppen, traumeteori og teori knyttet til den tredelte hjerne, tilknytning, traumebasert omsorg, klasseledelse, klassemiljø og mestring. Studien har gjennom metoden kvalitativt forskningsintervju undersøkt fem læreres beskrivelser av sine erfaringer med traumeutsatte elever i skolen, for videre å kunne belyse deres erfaringer av tiltak i klasserommet rettet mot traumeutsatte elever i 1.-4.klasse, som er problemstillingen for denne oppgaven. Studien har også sett på hvordan disse lærerne beskriver sin følelse av mestring i dette arbeidet. Det empiriske datamaterialet fra de fem deltakernes beskrivelser, er innsamlet ved bruk av semistrukturert intervju. Videre ble datamaterialet analysert ved bruk av hermeneutisk meningsfortolkning, som baserer seg på kritisk analyse og teoretisk forståelse. Resultatene indikerer at lærerne opplever usikkerhet rundt hvorvidt traumesymptomene de ser hos elever, kan knyttes direkte til traumer, eller om det kan skyldes variasjon i normalutvikling ved elevenes psykososiale utvikling. Likevel indikerer også studien at tiltak som iverksettes er i tråd med teori som har fokus på trygghet, relasjonsbygging, hjelp til affektregulering, etablering av godt klassemiljø utført av en lærer med en autoritativ klasselederstil, og at tiltakene erfares som hensiktsmessige i forhold til de traumeutsatte elevenes psykososiale- og faglige fungering. Funnene tilsier også at lærerne erfarer at disse tiltakene har en effekt uansett om vanskene de ser ikke skulle skyldes traumer. Resultatene viser også at de viktigste faktorene med tanke på opplevelse av mestring i arbeidet med de traumeutsatte elevene, er erfaring og kompetanse, samt at skolen som helhet har en felles forståelse i samarbeid om- og håndteringen av denne elevgruppenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjecttraumeutsatte eleveren_US
dc.subjectpsykososial utviklingen_US
dc.subjecttiltak i klasserommeten_US
dc.subjectmestringen_US
dc.subjectfaglig utviklingen_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.titleLæreres erfaringer med elever som har opplevd traumer. En studie av læreres beskrivelser av sine erfaringer med tiltak i klasserommet, rettet mot elever som har opplevd traumer (1.-4. klasse).en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber6-95en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal