Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTrageton, Sigmund
dc.contributor.authorSkår, Tiril Myhre
dc.date.accessioned2021-03-22T10:23:02Z
dc.date.available2021-03-22T10:23:02Z
dc.date.issued2020-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2734763
dc.descriptionMaster's thesis in Documentary productionen_US
dc.description.abstractI denne oppgaven skal jeg gjøre en komparativ analyse av to skeive biografiske dokumentarfilmer: The Brandon Teena Story (Muska, Olafsdottir, 1998) og Growing up Coy (Juhola, 2016). Disse dokumentarene er portrett av mennesker som har fått skjebnen sin styrt av den trangsynte siden av samfunnet vårt, på grunn av deres kjønnsidentitet. Oppgaven skal undersøke hvilke karakteristikker som er typisk for disse skeive biografiske dokumentarene og hvordan deres narrativ forteller historiene deres på for å nå frem til et og samme mål. I oppgaven har jeg problemstillingen: Hvilke ulike fortellerstrategier bruker disse to dokumentarene for å nå frem til det samme målet/budskapet? For å besvare denne problemstillingen bruker jeg som metode en komparativ analyse av de to dokumentarene. Her blir det gjort en narrativ og karakteranalyse for at analysene skal være kvalitative. I oppgaven har jeg tatt for meg teori fra Bill Nichols, Bjørn Sørenssen, Jakob Lothe, Ruby Rich, Robert McKee og Søren Birkvad. Jeg har brukt teori om ekspositorisk modus og observerende modus, karakterisering og narrativ perspektiv, new queer cinema, showing og telling og offernarrativ. I oppgaven kommer jeg frem til at den ene filmen bruker den ekspositoriske modus og telling for å fremme historien om en amerikansk tragedie som skjedde på grunn av diskriminering, mens den andre bruker observerende modus og showing for å formidle publikum og kampen familier av et transbarn må kjempe i hverdagen. Hensikten med oppgaven er å undersøke hvilke ulike fortellerperspektiv en film kan ha for å nå frem til det samme budskapet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkomparativ analyseen_US
dc.subjectLHBTen_US
dc.subjectdokumentarproduksjonen_US
dc.subjectdokumentarfilmen_US
dc.subjecttransen_US
dc.subjectskeiven_US
dc.titleVeien til et og samme målen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Medievitenskap og journalistikk: 310en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal