Studentengasjement i høyere utdanning: Hvilken innsikt gir Studiebarometeret?
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2020-05Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Munthe, E. (2020), Studentengasjement i høyere utdanning: Hvilken innsikt gir Studiebarometeret? Uniped, 43(2), pp. 104-116. 10.18261/issn.1893-8981-2020-02-03Abstract
Studenter i høyere utdanning svarer på spørsmål utviklet av NOKUT hvert år. Denne studien, Studiebarometeret, er blitt et viktig verktøy til bruk i kvalitetsarbeid ved universiteter og høgskoler. I denne artikkelen, undersøker jeg hvordan student engasjement blir målt i Studiebarometeret. Studentengasjement er valgt fordi det er en viktig indikator på studiekvalitet. Det samvarierer positivt med læringsutbytte og deltakelse, og negativt med frafall. I denne artikkelen danner forskning om studentengasjement og om faktorer som kan fremme engasjement et bakteppe for en kritisk vurdering av innholdet i Studiebarometeret. Hovedspørsmålet som belyses er: Kan Studiebarometeret bidra til institusjoners kvalitetsutvikling for å fremme studentengasjement? Delspørsmål er: Hvordan måles studentengasjement i Studiebarometeret, og hva er mulige skritt videre for forskning om studentengasjement?