Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolheim, Oddny Judith
dc.contributor.advisorSunde, Kristin
dc.contributor.authorLarsen, Kate Elisabeth
dc.date.accessioned2021-04-27T06:24:50Z
dc.date.available2021-04-27T06:24:50Z
dc.date.issued2021-01
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2739738
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractFormålet med studien har vært å undersøke om lærerne utnytter de mulighetene for tilpassing og differensiering som oppstår når man er to lærere. Disse idealene skal være grunnmuren i den norske skolen, men viser seg å være utfordrende å gjennomføre tilfredsstillende i en travel lærerhverdag. Med det store fokuset på tilpasset opplæring og tidlig innsats er bruken av ressurser i skolen et sentralt anliggende. Redusert lærertetthet trekkes jevnlig frem som den opplagte løsningen. Men det er ikke gitt at en slik løsning automatisk vil gi det som trengs for å oppfylle de krav og forventninger som ligger i opplæringsloven og læreplaner. Utgangspunktet for oppgaven er en kvantitativ analyse av datamateriale hentet fra Two Teachers prosjektet. I Two Teachers har satt inn to lærere i en klasse og på den måten økt lærertettheten. Lærere har deltatt i undersøkelsen som er gjennomført som et randomisert kontrollert studie. Lærerne har besvart spørsmål om deres undervisningspraksis i lese- og skriveopplæringen. 102 av disse lærerne, fra 8 fylker i sør-Norge, er brukt som datamateriale i denne masteroppgaven. En analyse er gjennomført med utgangspunkt i frekvensanalyser og Chi-Kvadrat. Resultatene er fremstilt med hjelp av stolpediagram som synliggjør forekomst av lærerrapportert organisatorisk og pedagogisk differensiering. Resultatene er så tolket og diskutert med henblikk på å belyse hvorvidt den økte lærerressursen har medført større/mer organisatorisk og pedagogisk differensiering i undervisningen. Resultatene viser at i klasser hvor det er to lærere er det signifikant færre som underviser i lesing og skriving for hele klassen samlet, og de bruker mer tid på individuell lese- og skriveundervisning. På spørsmål om arbeidsmåter i tilpasset undervisning er det små forskjeller mellom klasser med en lærer og klasser med to. Tilpassing av oppgaver og tekster er vanlig praksis, men det er ikke større forekomst i tolærerklasserom. Det ser med andre ord ut til at det er større utnyttelse av muligheter for pedagogisk differensiering enn pedagogisk differensiering.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.titleTo lærere i klasserommet - utnytter de mulighetene for differensiert undervisning? En kvantitativ studie av undervisningspraksis i lese- og skriveopplæringenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel