Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndersen, Tina Ottem
dc.date.accessioned2015-02-02T12:30:38Z
dc.date.available2015-02-02T12:30:38Z
dc.date.issued2014-05-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/275201
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractOppgavens problemstilling lyder: «Tidlig innsats i barnehagen: I hvilken grad fanger barnehagelærerne opp barn som viser tidlig autoritetskonflikt og sørger for at foreldre får råd og veiledning for å fremme barnets prososiale atferd?» For å gi svar på oppgavens problemstilling har jeg foretatt kvalitative forskningsintervju av seks barnehagelærere fra ulike barnehager fordelt i tre kommuner. Informantene refererer til erfaringer med barn fordelt på både stor og liten avdeling. Intervjuene var delvis strukturerte og ble gjennomført med utgangspunkt i en intervjuguide. Jeg har brukt en fenomenologisk tilnærming for å få fram utvalgets erfaringer, kunnskaper og forståelse rundt problemstillingen. Innsamlet data har blitt analysert ved en hermeneutisk fortolkning, hvor resultater fra intervju og drøfting av resultater presenteres hver for seg. På denne måten skiller jeg mellom informantenes utsagn og mine egne tolkninger av data. Funnene fra studien fastslår at de fleste barnehagene mangler et overordnet fokus på tidlig innsats når det gjelder å involvere foreldrene i dette arbeidet. Informantene ser viktigheten med å gripe inn tidlig i møtet med barn som viser tidlig autoritetskonflikt. Likevel antydes det at de sjelden tar initiativ til samtale med foreldre ved mistanke om behov for veiledning i oppdragelsen. Barnehagelærernes uttalelser kan tyde på at det oppleves vanskelig å finne en balanse mellom å respektere foreldrenes prioriteringer og barnas rett til en positiv utvikling. Studien viser at det er satt av liten tid til å drøfte enkeltsaker på møter, at det som regel er praktiske saker som prioriteres. Virksomhetsleder har en avgjørende rolle i arbeidet med å skape felles enighet og kunnskaper rundt hvor tidlig man skal gripe inn og hvordan man skal gå fram i møtet med barn som viser tidlig autoritetskonflikt. Undersøkelsens resultater kan indikere at barnehagelærerne har behov for mer avsatt tid til systematiske møter for diskusjon, refleksjon og veiledning for å kunne ta i bruk kunnskapen sin. Dette kan være en medvirkende grunn til at det i mindre grad gripes inn for å fange opp barn med tidlig autoritetskonflikt og for å gi hjelp til foreldre som trenger råd i oppdragelsen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjecttidlig innsatsnb_NO
dc.subjectoppdragerstilernb_NO
dc.subjectsosial interaksjonsteorinb_NO
dc.subjectfamilieprosessernb_NO
dc.subjecttidlig autoritetskonfliktnb_NO
dc.subjectprososial atferdnb_NO
dc.subjectforeldresamarbeidnb_NO
dc.subjectkollektiv kompetansenb_NO
dc.titleTidlig innsats i barnehagen og foreldrenes oppdragelse av barn som viser tidlig autoritetskonfliktnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway