Betydningen av barnevernspedagogens kompetanse i møte med krysskulturelle barn og unge og deres familier - en litteraturgjennomgang
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2764925Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IS) [869]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven fokuserer på barnevernspedagogens kompetanse i møte med krysskulturelle barn og unge. Oppgaven er rettet mot å finne svar på problemstillingen: Hvilken kompetanse bør barnevernspedagoger ha i møte med krysskulturelle barn og unge og deres familie? Metoden som er brukt for denne oppgaven er litteraturstudie. Teori er brukt for å presentere sentrale temaer når det gjelder tredjekultursbarn, krysskulturelle barn og unge, barnevernspedagogens kompetanse og sensitivitet og kulturalisering. I oppgavens drøfte del kommer det frem at kulturkompetanse og kultursensitivitet er viktige fremgangsmåter i møte med etniske minoritetsklienter. Barnevernspedagogen må kunne se barnet som et enkeltindivid og ha kunnskap om deres opprinnelseskultur. Videre vises det til konsekvensen av alt for mye fokus på kultur og kulturforskjeller, som kan føre til kulturalisering av sosiale problemer.