dc.contributor.author | Husebø, Dag | |
dc.date.accessioned | 2015-02-19T12:19:38Z | |
dc.date.available | 2015-02-19T12:19:38Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Husebø, D. (2014) Tro- og livssynsfag i Skandinavia : en sammenligning. Norsk pedagogisk tidsskrift, 98(5), pp. 364-374 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1504-2987 | |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/276765 | |
dc.description | Dette er en såkalt "post-print" eller akseptert versjon av artikkelen; se https://www.idunn.no/npt/2014/05/tro-_og_livssynsfag_i_skandinavia_-_en_sammenligning. | nb_NO |
dc.description.abstract | Artikkelen er en komparativ analyse av tros- og livssynsundervisning i skandinavisk grunnskole. Analysen er opptatt av likheter og forskjeller på både samfunnsnivå, institusjonsnivå og erfaringsnivå. Gjennom analyse av avisdebatt, eksisterende læreplaner og religionsdidaktisk/religionspedagogisk forskning genereres ny kunnskap om legitimering, plassering og funksjon av tros- og livssynsfagene i Norge, Sverige og Danmark. Hva avisdebatten i tre ulike riksaviser preges av, hva som fremstår som likheter og forskjeller i landenes gjeldende læreplaner, og hva som er trenden i landenes forskning på feltet, er spørsmål som stilles. I artikkelen presenteres trekk og mønster som ble funnet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.subject | religionsopplæring | nb_NO |
dc.subject | livssynsfag | nb_NO |
dc.subject | tros- og livssynsundervisning | nb_NO |
dc.subject | grunnskolen i Skandinavia | nb_NO |
dc.title | Tro- og livssynsfag i Skandinavia : en sammenligning | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 364-374 | nb_NO |
dc.source.volume | 98 | nb_NO |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | nb_NO |
dc.source.issue | 5 | nb_NO |