Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHusebø, Dag
dc.date.accessioned2015-02-19T12:19:38Z
dc.date.available2015-02-19T12:19:38Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationHusebø, D. (2014) Tro- og livssynsfag i Skandinavia : en sammenligning. Norsk pedagogisk tidsskrift, 98(5), pp. 364-374nb_NO
dc.identifier.issn1504-2987
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/276765
dc.descriptionDette er en såkalt "post-print" eller akseptert versjon av artikkelen; se https://www.idunn.no/npt/2014/05/tro-_og_livssynsfag_i_skandinavia_-_en_sammenligning.nb_NO
dc.description.abstractArtikkelen er en komparativ analyse av tros- og livssynsundervisning i skandinavisk grunnskole. Analysen er opptatt av likheter og forskjeller på både samfunnsnivå, institusjonsnivå og erfaringsnivå. Gjennom analyse av avisdebatt, eksisterende læreplaner og religionsdidaktisk/religionspedagogisk forskning genereres ny kunnskap om legitimering, plassering og funksjon av tros- og livssynsfagene i Norge, Sverige og Danmark. Hva avisdebatten i tre ulike riksaviser preges av, hva som fremstår som likheter og forskjeller i landenes gjeldende læreplaner, og hva som er trenden i landenes forskning på feltet, er spørsmål som stilles. I artikkelen presenteres trekk og mønster som ble funnet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.subjectreligionsopplæringnb_NO
dc.subjectlivssynsfagnb_NO
dc.subjecttros- og livssynsundervisningnb_NO
dc.subjectgrunnskolen i Skandinavianb_NO
dc.titleTro- og livssynsfag i Skandinavia : en sammenligningnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber364-374nb_NO
dc.source.volume98nb_NO
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriftnb_NO
dc.source.issue5nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel